Adoration

De personages van Fabrice du Welz gaan wel vaker compleet over de rooie. In ADORATION, de derde film in zijn zogenaamde Ardeense trilogie, staat meer dan ooit de liefde centraal. Een allesverslindende amour fou tussen twee tieners die de ideale liefde najagen.

“Als je de vogel niet vrijlaat, gaat hij dood”, krijgt de veertienjarige Paul te horen over het gevallen diertje waarover hij zich heeft ontfermd. Later zal hij leren dat ook de drang om uit te breken niet ongevaarlijk is. Hijzelf groeit op in een beschermd nest, te beschermend wellicht, want zijn moeder vertrouwt hem te weinig om hem los te laten. Het opvangtehuis voor geesteszieken waar ze inwonen, een herenhuis in de bossen dat haast wel móést dienen als set voor huivercinema, ontmoet Paul het gekwetste vogeltje Gloria. Al is ‘ontmoet’ veel te zwak uitgedrukt voor het figuurlijke én letterlijke treffen tussen de twee tieners. Voor Paul is het een coup de foudre. De in het rood geklede Gloria steekt fel af tegen zijn witte, al te onschuldige wereld. Zij brengt kleur in zijn leven, maar gaat door haar psychische storing weleens over de rooie. Aan hun prille liefde kunnen en willen ze echter niet ontkomen. Wie cineast Fabrice du Welz kent van zijn martelgang-door-Ardeense-moerassen Calvaire (2004) zal het niet verbazen dat in ADORATION opnieuw een fysiek uitdagende tocht door de vrije natuur symbool staat voor de emotionele huishouding – angsten en lusten – van zijn personages. Du Welz is hier veel terughoudender in de fysieke horror dan in de andere zogenaamd Ardeense films Calvaire en Alleluia, zijn moordenaarsportret uit 2014. Wel blijft de zin voor semireligieuze symboliek, voor ‘volkse’ nevenpersonages met een dreigende uitstraling en bovenal voor het najagen van een ideaalbeeld van de liefde. Die worden hier allemaal belichaamd door Benoît Poelvoordes in afzondering levende weduwnaar, die in een natuurparadijs mijmert over zijn overleden vrouw en over kraanvogels die hun hele leven samenblijven. Een korte horrorfilm van Du Welz uit 1999 had het via een eenzame vrouw in een haveloos stadsappartement al over het allesverslindende verlangen naar amoureus contact. Setting en toon van ADORATION slaan een heel andere richting in, maar de titel van de kortfilm vat wel samen wat ‘enfants sauvages Paul en Gloria voor elkaar voelen: Quand on est amoureux, c'est merveilleux.

Op 13, 14 en 15 januari toont Filmmagie Calvaire (2004), Alléluia (2104) en ADORATION, telkens om 20u in De Cinema, Antwerpen. Mail naar win@filmmagie.be om kans te maken op een duoticket.

Een interview met Fabrice du Welz lees je in het januarinummer.

Adoration