Affiche van de maand: Under the Silver Lake

In ons tijdschrift kiest filmkenner Tim Maerschand maandelijks zijn 'Affiche van de maand', waarmee we de grafische vormgevers en hun werk (die in de media zelden aan bod komen) in de schijnwerpers zetten. Voor het pas verschenen juli-augustusnummer koos hij een opvallende filmposter met erg veel details. Om die goed te kunnen zien delen we ook online de affiche van UNDER THE SILVER LAKE, de nieuwste film van David Robert Mitchell ('It Follows').

“Wat verbergen ze?” De slagzin van UNDER THE SILVER LAKE plaatst iedereen in Los Angeles onder verdenking van Sam (Andrew Garfield), op zoek naar de mysterieus verdwenen Sarah (Riley Keough), maar de 'ze' in de vraag zou evengoed betrekking kunnen hebben op ontwerpbureau B O N D. Net zoals Sams wereld herbergt hun affiche namelijk talloze geheimen en raadsels.

Die vallen pas te ontdekken wanneer je de kans krijgt de poster van heel dichtbij te bekijken. Van boven naar onder en van links naar rechts vinden wij in de luchtbellen boven de vrouwenfiguur: een gymnaste (a), het silhouet van een gitaar (b), een Jezuskruis in neonlicht (c, hier omgedraaid), een danseres met een ballon (d), het hoofd van een piraat (e), een verrekijker (f) en een zaklamp (g, in het midden).

Over het portret boven haar knie (g, rechts bovenaan) wordt online gespeculeerd dat het James Dean voorstelt, of Ringo Starr, of, of ... De letters die zich diagonaal aftekenen tegen Sarahs lokken zaaien meer verwarring: S-E-X (h). Mogelijk speelt de gevallen engel ook de rol van gedoodverfde femme fatale. Genoeg om te decoderen, dus. Of zien we zelf dingen die er niet zijn?

Lees de review van UNDER THE SILVER LAKE in het juli-augustusnummer

Geschreven door TIM MAERSCHAND