Afscheid in beeld: Kirk Douglas (1916-2020)

Een van de grootste Hollywoodlegendes Kirk Douglas (103) is op woensdag 5 februari overleden. Klassiekers zoals ‘Lust for Life’ en ‘Spartacus’ vereeuwigden de titaan in de filmgeschiedenis. We blikken terug op een rijk gevulde loopbaan van meer dan zestig jaar via een greep uit het fotoarchief.

The Strange Love of Martha Ivers (1946)

De loopbaan van Douglas op het witte doek start in 1946, wanneer hij zijn eerste rol krijgt als Walter O’Neil in The Strange Love of Martha Ivers. O’Neil is de leermeester van een dertienjarig meisje dat wegloopt van haar rijke familie. Op dertigjarige leeftijd begint Kirk vrij laat aan zijn carrière als filmacteur. Wel maakt hij meteen naam in Hollywood wanneer de film een Oscarnominatie voor Beste Film binnensleept.

A Letter to Three Wives (1949)

In A Letter to Three Wives speelt Douglas opnieuw een leraar. Hij kruipt in de huid van George Phipps, een gefrustreerde bink die het niet kan hebben dat zijn vrouw meer verdiend dan hij. Douglas lijkt in zijn beginjaren te kiezen voor films met een gelijklopend plot, want ook in deze film neemt de hoofdrolspeelster het hazenpad, dit keer met een getrouwde man. In hetzelfde jaar maakt Douglas voor de eerste keer kans op een gouden beeldje wanneer de filmwereld hem nomineert voor de Oscar Beste Acteur in Champion (1949).

Lust for Life (1956)

Met Lust for Life haalt Douglas op veertigjarige leeftijd zijn derde Oscarnominatie binnen. Met zijn vertolking van de briljante maar getormenteerde grootmeester Vincent van Gogh wint hij uiteindelijk een Golden Globe.

Spartacus (1960)

Bedolven onder vier Oscars werd Spartacus ongetwijfeld het hoogtepunt van Douglas’ carrière. De slaaf die een leger vormt en zich tegen Rome keert, kon rekenen op een legendarische vertolking door een strijdlustige Douglas, die ook als coproducent meewerkte aan de film. Deze klassieker heeft zich voor lang in het collectieve geheugen genesteld. De regie is in handen van Stanley Kubrick, met wie Douglas eerder Paths of Glory filmde, een ander onmiskenbaar hoogtepunt uit zijn carrière.

The Man from Snowy River (1982)

Zoals bij vele Hollywoodsterren neemt het succes van Douglas af naarmate de grijze haren toenemen. Vanaf het midden van de jaren 70 werd het moeilijk voor hem om het niveau van Spartacus of The Arrangement (1969) te evenaren. Light at the Edge of the World (1971) en The Man from Snowy River (1982) strijden als grote producties dapper voor een plaatsje tussen de toppers, maar Douglas’ bioscoopcarrière lijkt te stollen. Ondertussen schittert hij wel op televisie in de tv-films Victory at Entebbe (1976) en Amos (1985).

Greedy (1994)

In de jaren 90 acteert Douglas vooral in komedies zoals Diamonds (1999) en spreekt hij zelfs een stemmetje in bij The Simpsons. In 1994 speelt hij naast Michael J. Fox in Greedy de rijke oom Joe, omringd door een schijnheilige familie die vol hoop zijn dood afwacht. De magere kritische ontvangst lijkt Douglas, die op het einde van zijn carrière gewoonweg lol wil maken op de set, niet te deren.

It Runs in the Family (2003)

It Runs in the Family is een van de laatste films waarin we de Hollywoodlegende aan het werk zien. In het komische drama spelen drie Douglasgeneraties (Douglas senior met zoon Michael Douglas en kleinzoon Cameron Douglas) een rijke familie uit New York. Zoals de titel suggereert zit acteren in de familie, want zelfs de ex van Kirk (en moeder van Michael) waagt zich aan de rol van zijn vrouw. De film werd slecht onthaald, maar laat Douglas toe zijn spetterende carrière mooi af te sluiten met een knipoog naar zijn talentrijke gezin.

Beeld bovenaan: Kirk Douglas op de set van Spartacus

Geschreven door PIETER DESAEVER