Alice et le maire

De democratie is in crisis, stelt de Franse filosoof-regisseur Nicolas Pariser. Hoog tijd om er eens een hartig woordje over te praten, met Fabrice Luchini als burgervader die stof tot nadenken vindt bij de jonge Alice (Anaïs Demoustier). Een fabel om over door te bomen.

De burgemeester van Lyon voelt zich als een racewagen zonder brandstof, die nog even doorloopt door de wet van de inertie. Ondanks zijn roeping kan hij niet meer denken. Alice, een jonge vrouw die wél denkt maar geen roeping heeft, moet zijn probleem oplossen. Door een gebrek aan tijd ontmoeten ze elkaar enkel onderweg. Toch slaagt Alice erin om hem in die tussentijd te doen ‘ontwaken’.

ALICE ET LE MAIRE verhaalt de crisis waarin de democratie zich bevindt. Dat dat gebeurt via de socialisten is een toeval. Nicolas Pariser stelt immers de intellectuele onbeduidendheid van het hele politieke milieu aan de kaak. Geen enkele politicus leest nog. Alleen hun carrière interesseert hen. Dankzij Alice komen de grote denkers weer in het leven van de burgervader. De film stelt ook de opvoeding van de jeugd van vandaag in vraag. De maatschappij creëert individuen die geen sociale voeling meer hebben, maar die vanaf hun twintigste, na hun studies, al staan aan te kloppen aan de deuren van de grote banken.

Het is niet omdat ALICE ET LE MAIRE inzet op grote scènes met dialogen en ideeën à la Éric Rohmer, dat het een droge praatfilm is. Terwijl ze praten, zijn de personages ook constant in beweging. Regisseur-scenarist Pariser toont hen terwijl ze aan het werken zijn. Die combinatie tussen actie en woord, wat je eerder in Amerikaanse films ziet, is een manier om door te dringen tot de ziel van de personages en de kern van de situaties. Alle soorten van politiek woordgebruik komen aan bod: debatten, vergaderingen, raden en toespraken.

De film is een kruisbestuiving tussen de documentaire Le Président van Yves Jeuland, een niet gerealiseerd project van Pariser over een vrouw die niet weet wat te doen in het leven, Der Mann ohne Eigenschaften van de Oostenrijkse schrijver Robert Musil en L’arbre, le maire et la médiathèque van Eric Rohmer. En de titel is er een zoals de regisseur die altijd al wilde: een eigennaam en een functie, een beetje zoals de fabels van De La Fontaine. Nu, een ‘verhaaltje voor het slapengaan’ is deze boeiende film zeker niet; de filosoof-regisseur vraagt om je concentratie en houdt je zeker uit je slaap!

Geschreven door ILSE VAN BAELEN

Alice et le maire

02/10/2019