Alita: Battle Angel

Robert Rodriguez heeft, naar mijn mening, iets goed te maken. Na het fiasco van 'Machete Kills' en de onverwachte flop van 'Sin City: A Dame to Kill For', rijst de vraag of de man eigenlijk in staat is om een monsterproject zoals ALITA: BATTLE ANGEL in goede banen te leiden.

Het antwoord is volmondig ja, mede dankzij coscenarist en producent James Cameron. Die zette in het Westen mee cyberpunk op de kaart met films als The Terminator (1984). Beide heren putten dan ook rijkelijk uit het reservoir van films dat dit subgenre van sciencefiction heeft voortgebracht. Zo doen de natte straten van Iron City sterk denken aan de doorweekte en neonverlichte avenues van Blade Runner (1982). Het spel Motorball, waar onze heldin Alita al snel in uitblinkt, roept dan weer herinneringen op aan het oudere Rollerball uit 1975.

Deze blockbuster breekt met de trend van vele hedendaagse blockbusters door ons niet meteen in een actiegedreven avontuur te storten. We krijgen als kijker uitgebreid de tijd om kennis te maken met Alita, het frêle cyborgmeisje met de grote mangaogen. De makers hebben ook geleerd uit het beruchte ‘whitewashing’-incident dat de remake van Ghost in the Shell in het voorjaar van 2016 te beurt viel. Die film kreeg bittere kritiek te slikken omdat de blanke Scarlett Johansson de rol vertolkte van het Japanse icoon Motoko Kusanagi. Aangezien Alita het uiterlijk heeft meegekregen van een typische mangaheldin en ze bovendien leeft in een etnisch zeer diverse wereld, stelt dit probleem zich hier niet. Hoe multicultureel het er ook aan toegaat, het is de elite in de zwevende kolonie Zalem die het doen en laten bepaalt van de gewone man in Iron City. Bepaalde machtstructuren veranderen immers nooit, ook niet in sciencefiction.

De film is gedraaid in 3D en wordt ook uitgebracht in IMAX-theaters. Rodriguez stemde zijn mise-en-scène zo goed af op 3D dat het bekijken van de film in dit format echt een immersieve ervaring is. "Ik ben maar een onbeduidend meisje", oppert Alita ironisch in de film. Dit sterk staaltje van Girl Power 2.0 schreeuwt echter het tegendeel.

Vertoningen: Cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door BRECHT CAPIAU

Alita: Battle Angel