All Eyez on Me

The untold story, het nog niet vertelde verhaal van de vermoorde rapper, acteur en Afro-Amerikaans icoon Tupac Shakur, zo wordt ALL EYEZ ON ME aangekondigd. En wat valt er veel te zeggen over de man met messianistische trekjes die in een aanstekelijke flow rapte over achtergestelde wijken, moederliefde, racisme, geweld en gangcultuur, maar zich evengoed verloor in vilein getwist en misogyne borstklopperij.

Jammer genoeg maakt ALL EYEZ ON ME zijn belofte alleen waar door dat verhaal ‘niet te vertellen’, maar op het scherm te brengen als een haastige opeenvolging van voorvallen, te beginnen bij Tupacs jeugd als zoon van een alleenstaande moeder die activiste is bij de militante burgerrechtenbeweging Black Panthers. Die achtergrond geeft ALL EYEZ ON ME, genoemd naar Tupacs succesalbum uit 1996, het jaar waarin hij werd vermoord, een politieke lading die tot vandaag doorwerkt. “I can’t breathe”, klinkt het - zoals bij de tragische dood van Eric Garner door politiegeweld in 2014 - bij een arrestatie voor de ogen van de jonge Tupac, een pars pro toto van het politiegeweld dat eerder al tot in zijn huiskamer binnendrong.

In de eerste helft kiest ALL EYEZ ON ME voor een flashbackstructuur opgehangen aan een interview met Tupac in de gevangenis. In het beste geval verwijzen de terugblikscènes, de vragen van de journalist en de antwoorden van de voor aanranding veroordeelde rapper naar de contradicties die hem tekenen. Meestal blijft het echter bij het aan elkaar rijgen van incidenten uit het leven en de carrière van Tupac, zonder daar het dramatische potentieel van te benutten of er een visie daarover naar voren te schuiven.

Door flarden optredens en film- en studio-opnames te verfilmen probeert videoclipregisseur Benny Boom de ontwikkeling van de artiest Tupac te tekenen, zonder echt inzicht te geven in de drijfveren van de straatpoëet. Bovendien ontbreekt het ALL EYEZ ON ME aan de (ook al wat basale) visuele flair van Straight Outta Compton, over de rapgroep NWA, die zowel het achtergrondverhaal als de impact van de rapmuziek duidelijker in beeld brengt. In die film verscheen Tupac, gespeeld door een andere acteur, in de kantoren van het beruchte label Death Row Records, net als in de biografische film Notorious over zijn vriend en latere rivaal Notorious B.I.G.

Een intrigerend personage in al die rappersbiografieën is de maffiose muziekproducer Suge Knight, in ALL EYEZ ON ME bedacht met een scène die een afkooksel is van het moment waarop Al Capone in The Untouchables ontrouw afstraft met een baseballbat. Vroeg of laat zal Knight wel een biografische film krijgen, maar ook het verhaal over Tupac is nog niet uitverteld: John Singleton, die eerst aan ALL EYEZ ON ME verbonden was en ooit met Tupac filmde, wil diens levensverhaal alsnog zelf naar het scherm brengen. En Anthony Hemingway, een van de regisseurs van The People v OJ Simpson, wil die true crime-serie opvolgen met een reconstructie van de moord op Tupac en Notorious B.I.G. Liefhebbers van een karaktergedreven verhaal over de opkomst van een talentrijke rapper kunnen ondertussen Curtis Hansons 8 Mile met Eminem nog eens bekijken.

Voor de vertoningen van ALL EYEZ ON ME, zie cinenews.be.

De recensie van ALL EYEZ ON ME verschijnt exclusief online. Wekelijks post Filmmagie drie al dan niet eerder verschenen filmbesprekingen. Meer recensies, achtergrondstukken en interviews vind je terug in ons gedrukte nummer, te koop in de boekhandel of online te bestellen via [email protected].

All Eyez on Me

04/06/2017
2016