Allemaal familie

Familie kies je niet, maar wat er ook gebeurt, het blijft je familie. Zo ondervindt ook gezin De Roover in de romantische komedie ALLEMAAL FAMILIE, een remake van de Nederlandse film Alles is familie uit 2012.

Na het succes van Wat mannen willen (2015) zet het Gentse productiehuis Marmalade in op meer van hetzelfde. Dries Vos regisseert na de televisieserie De Biker Boys hiermee zijn eerste lange speelfilm. Ook de cast komt uit de televisiewereld. Na een huwelijk van veertig jaar besluiten Bob en Greta er een punt achter te zetten. Met een barst in de muur boven Bobs kant van het bed brengt Vos dat symbolisch in beeld. Ondertussen kan zoonlief Carl het vrouwelijk schoon in zijn omgeving niet met rust laten, waardoor hij zijn job verliest. Zoon nummer twee, Steve, scheert hoge toppen als Vlaamse regisseur, maar zijn vrouw Billie raakt niet zwanger en dat weegt op hun relatie. Ironisch genoeg is Billie schijfster van zelfhulpboeken, terwijl haar eigen leven een puinhoop is. Ten slotte zorgt de dood van dochter Anna voor een breuklijn in de familie. Haar gewezen echtgenoot Rik doet er alles aan om een nieuwe verliefdheid de kop in te drukken.

Het valt op dat de film veel dingen tegelijk wil zijn. Een komedie met platvloerse humor voor een breed publiek, een drama met een bijbehorende levensles (wat we elkaar binnen de familie ook aandoen, we moeten blijven vergeven en verdragen …) en een zelfreflexieve film, waarin ook het genre van de romantische komedie in vraag wordt gesteld. De film die Steve regisseert vormt een mise-en-abîme (een verhaal in een verhaal) die de gebeurtenissen in het hoofdverhaal zowel afspiegelt als voorspelt. Qua invulling blijft ALLEMAAL FAMILIE te veel aan de oppervlakte. De teleurstellende acteerprestaties van Meskens en Barberis versterken dat alleen maar. Identificatie blijft daardoor uit. Ten slotte zijn de objectivering van vrouwelijke nevenfiguren (waarbij ze voorgesteld worden als passieve wezens zonder eigen mening) en de bijna karikaturale schets van een homoseksuele arts in een leren overall pijnpunten. Vos komt helaas niet verder dan een nietszeggend allegaartje dat veel meer potentieel had.

Geschreven door NELE EERDEKENS

Allemaal familie

02/02/2017