Allez, Eddy!

1975. De elfjarige slagerszoon Freddy droomt ervan om een professionele wielrenner te worden. Wanneer bij hem in de buurt de eerste supermarkt zijn deuren opent en er als promostunt een wielerwedstrijd wordt georganiseerd met als hoofdprijs een ontmoeting met de legendarische Eddy Merckx, wil hij absoluut meedoen. Vader André is echter flagrant tegen de koers.

Door de komst van het grootwarenhuis vreest hij voor de toekomst van zijn slagerij. Toch schrijft Freddy zich stiekem in, waarna er plotsklaps een nieuwe wereld voor hem opengaat. De strijd die hij met zijn familie durft aan te gaan om zijn droom na te streven, maakt hem ook ineens een stukje meer volwassen.

Na onder meer een aantal kortfilms (Vincent, 13) en enkele episodes van de tv-serie Kinderen van Dewindt (2005) blikt regisseur/scenarist Gert Embrechts met Allez, Eddy! zijn eerste langspeelfilm in. Zijn directe, ongecompliceerde filmische vertelstijl windt er geen doekjes om: dit is in de eerste plaats een publieksfilm die doelbewust zijn Vlaamse roots vingerdik in de verf zet. Toch is de prent veel meer dan een vormelijke en inhoudelijke samenvoeging van het Vlaamse wielerleven uit Hector (1987) met de volkse humor van FC De Kampioenen. Zowel het camerawerk als de acteerprestaties zijn wat dat betreft een pak minder cartoonesk.

DOP Bert Pot filmt contrastrijke, warme beelden van oervlaamse omgevingen, interieurs en taferelen uit de jaren 70. Het geeft de prent een geloofwaardige, ongecompliceerde menselijkheid die zowel de personages als het verhaal wel kunnen hebben. Even origineel, meeslepend en dramatisch onderbouwd als slagerijgenoot en tv-serie Van Vlees en Bloed (2009) wordt het nergens, maar het is duidelijk dat Allez, Eddy! met minstens evenveel passie werd gemaakt. De prent slaagt er hopelijk ook in om een publiek aan te spreken dat anders zelden of nooit een bioscoopzaal frequenteert. Want, dat hoeft in het geval van deze even vluchtige als luchtige volkskomedie niet noodzakelijk een slechte zaak te zijn. Allez, Eddy! is een hartverwarmende familiefilm zonder al te veel poespas.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Allez, Eddy!

28/03/2012