Amazonia

Een documentaire over dieren is een moeilijke oefening. De neiging is vaak groot om de beestjes allerlei menselijke gevoelens toe te schrijven en wanneer ook nog eens de Disney-strooppot wordt bovengehaald, is het resultaat vaak niet om aan te zien. AMAZONIA ontloopt die valkuil enigszins door zich te concentreren op dierlijk gedrag en de verhalende elementen tot een minimum te beperken.

Een aapje, in gevangenschap opgegroeid, bevindt zich na een vliegtuigongeluk opeens midden in het tropische regenwoud en moet zien te overleven in een omgeving waar het gevaar van alle kanten komt. Thierry Ragobert (La planète blanche) draaide twee jaar lang op locatie in de Braziliaanse jungle. Het leverde adembenemend mooie beelden op, waarbij het gehypete 3D-procedé voor één keer een meerwaarde biedt. Als toeschouwer beland je pardoes in het oerwoud met zijn wriemelende fauna en flora.

De vrij donkere fotografie voert je het hart van de tropische duisternis binnen, want het zonlicht dringt maar met mondjesmaat door het bladerdak heen. Ook de subtiele geluidsband vol realistische klankeffecten plaatst je midden in de actie. De muziek van Bruno Coulais – een specialist in het genre want hij verzorgde ook al de soundtrack van spraakmakende documentaires zoals Microcosmos en Océans – is nu eens intimistisch, dan weer groots en majestueus. Ze drukt vaak de emotie uit die de beelden moeten oproepen. En dat is meteen de achilleshiel van de film. Want om de aandacht van de kijker gaande te houden bedienen Ragobert en zijn coscenaristen zich van een summiere plotontwikkeling, waardoor het antropomorfisme (die lieve beestjes lijken wel mensen) toch weer op kousenvoeten binnensluipt.

Het snoezige aapje leert dus gaandeweg op zijn tellen passen, waardoor het voor de toeschouwer eens zo herkenbaar wordt. Hoe eenvoudig de verhaallijn ook is, ze gaat door een gebrek aan variatie al snel vervelen. Aapje ontmoet slang, aapje ontmoet miereneter, aapje ontmoet luiaard en zo gaat het maar door. Het moraliserende einde staat dan weer haaks op wat voorafgaat. De bedoeling was waarschijnlijk om aandacht te vragen voor de precaire status van het tropische regenwoud, bedreigd door boskap en industriële ontginning. In die opdracht zijn de makers alvast geslaagd.

Geschreven door GORIK DE HENAU

Amazonia

25/12/2013
Regisseur: 
Productiejaar: 
2013
Distributeur: 
Cinéart

Media: 

Trailer: 

6dVWFl0Zhig