American Honey

Een ‘American honey’ is een lief en aantrekkelijk meisje dat de waarden van het burgerlijke Amerikaanse voorstadleven uitstraalt – een soort ideale schoondochter, kortom. Dus alles wat Star niet is, met haar tatoeage, haar dreadlocks en haar te wijze gezichtje voor haar leeftijd. In de beginbeelden staat ze in een afvalcontainer het avondeten bij elkaar te scharrelen, samen met haar kleinere broertje en zusje. Thuis schermt ze hen af van hun gewelddadige vader, die Star op alle vlakken de rol van de weggelopen moeder toebedeelt.

Wanneer ze een groepje onbekommerd stoeiende jongeren ziet, gaat ze in op het voorstel van Jake (een atypische Shia LaBeouf) om samen met hen door de Verenigde Staten te trekken om tijdschriftabonnementen te verkopen. Het is een heel ander leven, met nieuwe vriendschappen, verliefdheden, drank en drugs. Jake werkt haar in. Aanvankelijk heeft ze moeite met de leugens die hij vertelt om abonnementen te slijten; toch wordt ze verliefd op hem, wat haar in moeilijkheden brengt met Krystal, die de troep jongeren leidt (rol van Riley Keough, de oudste kleindochter van Elvis Presley).

AMERICAN HONEY is (nog maar) de vierde langspeelfilm van de Britse Andrea Arnold; niet alleen wijkt de film af van haar vorige doordat hij zich in de VS afspeelt, maar ook heeft de regisseur voor het eerst voor een roadtrip gekozen. Ze kwam op dat idee na de vertoning van Wuthering Heights op het Sundance Festival in Utah, waar ze, onder de indruk van het landschap, impulsief besloot een auto te huren en door Amerika te rijden, in plaats van het vliegtuig naar huis te nemen. Star en haar collega’s maken eindeloze busritten – Arnold toont de verveling in enkele beelden, zoals de gummibeertjes die tegen het raam geplakt zijn, of een crystal meth-snuivende jongen. Het trof Arnold dat de leden van dat soort groepen telkens een heel verschillende achtergrond hadden, hoewel ze vaak uit gebroken gezinnen kwamen. Voor het uiterlijk van de tijdschriftenverkopers heeft Arnold zich geïnspireerd op foto’s van Mike Brodie van weggelopen of rondzwervende jongeren. Niet alleen de mensen op de foto’s inspireerden haar, ook het typische licht dat bij Polaroidfoto’s hoort.

Op haar tochten komt Star allerlei mensen tegen, wat tot soms grappige, soms ongemakkelijke situaties leidt; vaak is er een vage dreiging, waar ze zich zelf niet bewust van lijkt. Arnold filmt (meestal) met een camera in de hand, waardoor ze vaak dicht bij Star blijft. Zoals in haar andere films heeft ze ook hier veel oog voor detail, zoals de insecten om en op Star – die ze niet eens lijkt te voelen, maar die voor poëtische momenten zorgen.

Ook thematisch is AMERICAN HONEY geen compleet atypische film voor Arnold. In al haar films staan vrouwen centraal, die in dubieuze relaties verwikkeld zijn. In Red Road wil een vrouw wraak nemen op de man die haar kind doodgereden heeft door een verkrachting te simuleren; in Fish Tank concurreert een meisje met haar moeder om de aandacht van een man die aantrekkelijk, charmant maar slap is, en in Wuthering Heights is er de broeierige stiefbroer-stiefzusrelatie in de wel heel onromantische modder van Yorkshire. Haar hoofdpersonages zijn vrouwen, meisjes, die moeten ontsnappen uit een ongezonde toestand, en die zichzelf moeten vinden. Maar wie denkt dat Arnolds films kommer en kwel brengen, heeft het mis. Ze zijn doordrongen van een warme menselijkheid (denk aan de cathartische eindscène uit Red Road, bijvoorbeeld, het dansje van moeder en dochter in Fish Tank of de manier waarop Star haar kleine broertje leert hoe hij zijn handjes moet houden om de kip uit de container op te vangen). AMERICAN HONEY is uiteindelijk een gelaagde en vrolijke film geworden, een ode aan de veerkracht van jongeren zoals Star.

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

American Honey

08/02/2017