American Pastoral

Je kan Ewan McGregor geen gebrek aan ambitie verwijten. Voor zijn debuut als regisseur kiest de acteur voor een adaptatie van Philip Roths meesterwerk American Pastoral (1997). Die veelgelaagde roman is een scherpe analyse van de Amerikaanse maatschappij die speelt met de concepten tijd en waarheid. Hoewel McGregor dat heel voorzichtig poogt mee te nemen, kleurt hij vooral braafjes binnen de lijntjes in een sterk vereenvoudigd verhaal.

McGregor volgt grotendeels de structuur van zijn bronmateriaal. Dat betekent dat we een kadervertelling krijgen waarbij de schrijver Nathan Zuckerman, een habitué in Roths oeuvre, als verteller fungeert. Deze narratieve techniek is onnodig in de verfilming, die sowieso weinig tijd heeft om de complexiteit van het boek te vatten. Op een schoolreünie hoort Nathan van Jerry Levov dat diens broer Seymour, bijgenaamd Swede en Nathans idool van weleer, overleden is. De typische Amerikaanse atleet met de knappe looks die elk meisje kon krijgen, blijkt een onfortuinlijk leven geleid te hebben. En het begon nog zo idyllisch. Na een korte militaire carrière trouwt hij met de voormalige Miss New Jersey Dawn en neemt hij zijn vaders handschoenenfabriek over. Seymour ziet zijn Amerikaanse Droom helemaal vervuld wanneer hij een stukje land even buiten de stad koopt en vader wordt van de intelligente Merry. Haar stotterprobleem zal het minste van de zorgen blijken. Tijdens haar puberteit in de woelige jaren 60 frequenteert Merry antioorlogsprotesten en neemt ze een steeds hardere, moreel superieure houding aan tegenover haar ouders. Haar gedachtegoed radicaliseert. Wanneer er een dode valt bij een bomaanslag op het lokale postkantoor verdwijnt Merry, de hoofdverdachte, van de radar. De zoektocht van de wanhopige vader naar de ontspoorde dochter vormt de spil van de film. McGregor maakt de kapitale fout zichzelf in de veeleisende hoofdrol te casten. Je zou denken dat hij als debutant in de regiestoel al werk genoeg heeft. De film krijgt op geen enkel moment een eigen smoel en de vele nuances uit het boek gaan verloren. AMERICAN PASTORAL kent enkele oerdegelijke momenten, maar is finaal weinig meer dan een lauw doorslagje van de roman. Wat zou Paul Thomas Anderson hiermee gedaan hebben?

Geschreven door NIELS LAVEREN

American Pastoral

28/12/2016