Anton Corbijn Inside Out

Met elk portret dat Anton maakt, portretteert hij een stukje van zichzelf, merkt een bewonderende Bono over de Nederlandse fotograaf Anton Corbijn op. Woorden die meteen het document van Klaartje Quirijns overbodig lijken te maken.

Want waarom zou je de pieren uit de neus willen halen van iemand die faam verwierf door kleurrijke beroemdheden uit de popmuziek te fotograferen, hen te filmen, hun platenhoezen te ontwerpen en videoclips voor hun nummers te maken, maar die zelf een schuchtere en introverte indruk maakt? Omdat deze man zelf een artistiek genie is. Omdat het boeiend moet zijn om te weten te komen hoe een ingetogen, introvert iemand zoals Corbijn erin slaagt om de allergrootsten der aarde te benaderen en soms zelfs bij te dragen tot hun bekendheid (Herman Brood stond in het middelpunt van de publieke belangstelling dankzij zeer onthullende fotoreeksen). En dat terwijl hij toch een bijzonder rauwe en donkere stijl hanteert - zijn portret van Don Van Vliet, alias Captain Beefheart (Some Yo Yo Stuff, 1994) is even compromisloos als zijn onderwerp.

Met The American slaagde Corbijn er zelfs in om een mainstream Hollywoodfilm met George Clooney in de hoofdrol te maken die onderhuids ronduit groezelig en non-conformistisch is. Er hangt een vreemde paradox over deze man; hij is een groot kunstenaar en een meesterlijke promotor van zijn eigen werk die publieke optredens niet schuwt, maar hij heeft niets van de mediageilheid van bijvoorbeeld een David LaChapelle, die zelf even graag in de spotlights staat als zijn onderwerp. Corbijn vindt even vlot de juiste woorden in het gezelschap van prinsen als geflankeerd door Metallica’s frontman James Hetfield. En toch hangt er een onuitroeibaar undergroundgevoel over hem, een onzichtbare band met getormenteerde types zoals Ian Curtis, de onfortuinlijke zanger van Joy Division, wiens tragische leven Corbijn belichtte in zijn biopic Control.

Corbijns ster rees snel in de jaren 80 met zijn zwart-wit foto’s van Siouxsie and the Banshees, Kim Wilde, Joy Division, David Bowie en vele anderen. Aan het einde van het decennium begon hij ook kleurenfoto’s te maken en platenhoezen te ontwerpen voor U2, Depeche Mode, R.E.M en ander schoon volk. Vervolgens waagde hij zich aan videoclips om uiteindelijk via zijn kortfilm over Van Vliet in de cinema te belanden. Documentairefilmster Klaartje Quirijns was al langer bevriend met de beeldentovenaar en samen beslisten ze dat ze hem gedurende drie jaar zou volgen tijdens zijn werk. Geen sinecure, want Corbijn is een onwaarschijnlijke workaholic. Quirijns repte zich in zijn voetsporen van Los Angeles voor een bespreking met Metallica tot The American-filmopnames in Italië. Tussendoor wist ze haar onderwerp te overtuigen terug te keren naar zijn geboortedorp voor enkele intimistische gesprekken met zijn zus en moeder. Want daar is het de regisseur tenslotte om te doen: het blootleggen van de mens achter de artiest. Dat doet ze in ANTON CORBIJN INSIDE OUT consequent, soms zelfs met een beetje te veel ijver. Alsof ze bang is om een saaie of klassieke documentaire af te leveren, boomt ze voortdurend door over persoonlijke issues. Zoals de moeilijke relatie met zijn vader en de eenzaamheid die hen als kinderen van een dominee te beurt viel. Het contrast tussen die intieme momenten en de rode lopers op festivals en high society-feestjes is een van de sterkste facetten van Quirijns’ film. We merken dat Corbijn werkelijk een teruggetrokken iemand is die vooral via zijn werk communiceert. En zo belanden we opnieuw bij de zwakte van hierboven. We hebben het gevoel werkelijk tachtig minuten te hebben vertoefd in het gezelschap van de illustere fotograaf en filmer, maar over zijn innerlijke leven hebben we niet veel pertinente dingen bijgeleerd. En we beseffen dat dat ook niet hoeft. Zijn oeuvre is zo intens, gevarieerd en wijds, dat het vaak luider spreekt dan een interview waarin recht op de psychologische bal wordt gespeeld.

Geschreven door MIK TORFS

Anton Corbijn Inside Out

09/05/2012
Regisseur: 
Acteurs: 
Genre: 
Productiejaar: 
2012
Distributeur: 
A-Film

Media: 

Trailer: 

ZmLHZOh_mVY