Aquarius

IN DE NEW AGE geldt het tijdperk van Aquarius als een nieuwe dageraad in de wereldgeschiedenis, een periode vol vrede, voorspoed en liefde. Maar in de Braziliaanse film AQUARIUS van Kleber Mendonça Filho is de nieuwe tijd die van de projectontwikkelaar.

De kloeke zestiger Clara woont in de noordoostelijke stad Recife in een fraai, modernistisch appartement tegenover het strand. Een immobiliënmaatschappij heeft alle andere flats in het gebouw opgekocht en wil haar voor een royaal bedrag uitkopen. Maar ze weigert, meteen het startsignaal van een reeks kleine en grote pesterijen, waardoor de trotse vrouw aan zichzelf gaat twijfelen. Een beetje zoals in Que horas ela volta? (2015) gebruiken de makers een microverhaal om een groter conflict in de Braziliaanse maatschappij aan te kaarten. Clara staat voor iemand van de gegoede klasse, maar met een sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel en een uitgebreide culturele bagage. Lijnrecht tegenover haar staat een nieuwe generatie van arrivisten en nouveaux riches zonder respect voor historisch erfgoed die het liefst heel Brazilië zouden platgooien en volbouwen met luxeflats. De hoofdfiguur wordt met verve vertolkt door Sônia Braga, in Brazilië een ware legende en bij ons bekend uit films zoals Kiss of the Spider Woman en The Milagro Beanfield War, en ook uit de televisiereeks Sex and the City. De camera zit haar op de huid en we volgen haar wisselende stemmingen, tussen uitdagende theatraliteit en kwetsbare emotie. Op de soundtrack klinkt prachtige muziek van Gilberto Gil, Maria Bethânia, Heitor Villa-Lobos en andere Braziliaanse groten, naast een handvol songs van Queen. Tot zover alles goed. Op dramatisch vlak zijn er evenwel problemen. Om te beginnen is er de betoverende maar narratief overbodige flashback over de jonge Clara. In het vervolg weet scenarist-regisseur Kleber Mendonça Filho (O som ao redor, Crítico) nooit goed te kiezen tussen psychodrama, zedenschets, sociale satire en thriller, waarop hij er dan maar een ongelijke mengelmoes van maakt. De intrige sleept zich moeizaam voort en de suspense waarmee Mendonça het verhaal injecteert, wordt op weinig overtuigende wijze aangebracht. Na bijna tweeënhalf uur komt het laconieke einde te laat om de film te redden.

Enkel vertoningen in Brussel en Wallonië, met Nederlandstalige ondertitels bij Galeries (Brussel).

Aquarius

28/09/2016