Arbitrage

Na tal van documentaires(Inside Job) en non-fictiefilms (Too Big to Fail) inspireert de financiële crisis nu ook alsmaar vaker mainstream drama's. Oliver Stone's Wall Street: Money Never Sleeps en J.C. Chandors Margin Call waren nog relatief analytische films, die expliciet peilden naar de oorzaken en mechanismen achter de melt-down van de Amerikaanse beurs. ARBITRAGE gebruikt de crisis daarentegen uitsluitend als achtergrond voor een conventionele genrefilm.

Hoofdpersonage Robert - zakenman en miljardair - heeft  niet zo lang geleden een dramatische inschattingsfout heeft gemaakt. Hij heeft meer dan 400 miljoen dollar verloren en probeert nu een faillissement te vermijden door zijn firma te verkopen. Om de verliezen in de tussentijd te verdoezelen, is hij “creatief” te werk gegaan met de boeken. Het risico dat hij ontmaskerd wordt neemt alsmaar toe en een deal met een potentiële koper blijft maar mislukken.

Regisseur Jarecki schetst een meeslepend portret van een man die gaandeweg alle morele grenzen overschrijdt om zijn persoonlijke rijkdom te behouden én zijn imperium in stand te houden. Eigenlijk zoekt de debuterende regisseur aansluiting bij een geliefd thema van Hitchcock: de schurk van wie we weten dat hij schuldig is, maar met wie we genoeg empathie voelen om toch te duimen dat hij ermee weg geraakt. De casting van Richard Gere was daarvoor ideaal: Gere heeft een beperkt bereik als acteur, maar hier kan hij perfect op zijn krachten inspelen. Hij mag zijn gebruikelijke gladde charme gebruiken maar legt daarachter een stalen vastberadenheid om zijn levensstijl te handhaven. Ook interessant is de manier waarop Millers vrouw wordt afgebeeld: als een soort maffiavrouw, die bewust blind blijft voor de malversaties van haar man.

Waar ARBITRAGE wel de fout in gaat is het invoeren van een nogal ongeloofwaardige misdaadplot. Die hele plot is nogal vergezocht, en ook niet strikt nodig om het drama te versterken; het is zo al interessant genoeg. Dat is jammer, maar Jarecki ontpopt zich tot een filmregisseur met een uitgesproken gevoel voor sfeer en timing (eindelijk nog eens een film die minder dan twee uur duurt!) en die een meer dan degelijke cast tot zijn beschikking heeft. Er is ruimte voor groei maar geef Jarecki nog een film of twee en het komt helemaal goed.

Geschreven door DENNIS VAN DESSEL

Arbitrage

27/02/2013