[archief] Desperate Hours

Desperate hours is de remake van William Wylers The Desperate Hours uit 1955 met Humphrey Bogart in de rol van de psychopatische gangster Michael Bosworth, deze keer vertolkt door Mickey Rourke. Bosworth, uit de gevangenis ontsnapt dank zij zijn advocate, gijzelt met zijn twee trawanten de Cornell-familie in hun riante villa. Tim en Nora Cornell staan op scheiden en tussen de kinderen en pa botert het ook niet meer. In feite fungeert de gangster als de therapeut die de Cornells weer bij elkaar moet brengen. De uit elkaar gerukte familie wordt, gelouterd na een turbulente episode van geweld en repressie, herenigd in de potsierlijke finale: een wat nadrukkelijke boodschap. In de markante scène van de hele film waarin zowel Cimino’s meesterschap als zijn falen schuilt, wordt één van de vluchtende gangsters in een zonovergoten vallei, door een kudde wilde paarden omringd, letterlijk aan flarden geschoten door de politie. Op de soundtrack horen we een bekende westernmelodie. Ironie? Neen, Michael Cimino’s ode aan de Amerikaanse mythe, de ruwe schoonheid van het landschap en de western als genre. Bijzonder mooi in beeld gebracht, contrasteert dat bijna absurde fragment met de claustrofobische interieurscènes.

Desperate hours lijdt aan onevenwichtigheid; Cimino filmt bepaalde scènes geniaal, andere totaal ridicuul. Herhaaldelijk verliest hij de pedalen; énerzijds wringt hij zich in het film noir-genre, anderzijds plaatst hij de Amerikaanse waarden tegenover brutaal geweld en portretteert hij een extreem karikaturale macho FBI-agente tegenover een bezeten en zelfdestructieve held, een outlaw (een typisch Cimino-personage). Uitmuntende scènes (het begin met de Jaguar die door het ongerepte landschap scheurt, de ontsnapping uit het gerechtshof, de gijzeling …) laten een vakkundig en geïnspireerd cineast zien, maar zijn morele boodschap is ongeloofwaardig en stuntelig naïef verpakt.

[archief] Desperate Hours

09/08/1991
1990