Archief: Manneken Pis, Het sprookje van de (nep)gouden schoentjes

Wanneer het Belgische filmarchief CINEMATEK parels tevoorschijn tovert uit hun rijke, meer dan tachtig jaar oude collectie, raken we vaak geïnspireerd. Ook wij doken dus in ons archief, om de restauratie van MANNEKEN PIS (1995, Frank Van Passel) te vergezellen van onze bespreking en ons verslag van een setbezoek.

Bepaald gepast is het dat de opgefriste versie van de "pittoreske love story" MANNEKEN PIS in Brussel opnieuw een release krijgt. Tijdens het setbezoek van Filmmagie (toen nog Film en televisie) in juli 1994 zei beginnend regisseur Frank Van Passel (Terug naar Oosterdonk) dat de poëzie van de stad Brussel nodig was voor de film. Bepaalde scènes, zoals die in het restaurant, zijn evenwel in een nagebouwde studio opgenomen en niet op locatie. Ook hoofdrolspeler Frank Vercruysse ("Ik maak gewoon een theatervoorstelling met complicaties") en producent Dirk Impens lichtten de opgemerkte debuutfilm toe.

Bij de release van MANNEKEN PIS in februari 1995 prijkte de film op de cover. Het enthousiasme over "het intimistische, melancholische en sprookjesachtige biosregiedebuut" vinden we terug in de bespreking door Ronnie Pede: "Van Passel speelt zijn personages in cliché-situaties handig tegenover elkaar uit. Bv. in een etentje waar niet alleen Jeanne maar ook de toeschouwers een liefdesscène zouden verwachten. Die komt er dus niet. Of nooit zelfs. Telkens zet Van Passel je een hak en verrast je met raak geobserveerde momentopnamen die het banale van de situatie overstijgen." Denise, de behulpzame conciërge van het gebouw waarin hoofdpersonage Harry woont, werd neergezet door wijlen Ann Petersen, die aan het einde van MANNEKEN PIS troostend zegt: "Als een ster sterft, blijft ze toch schijnen." Achteromkijkend mooie, gepaste woorden van het in 2003 overleden icoon.

MANNEKEN PIS speelt van 17 april tot 30 mei bij Studio 5 van Flagey, Elsene.

Tickets & info

Geschreven door FILMMAGIE