Arrival

Spreek de woorden “buitenaardse landing” uit en meteen springen beelden van verwoeste steden je voor de geest. Independence Day en zijn talloze spin-offs hebben ons zo gehersenspoeld dat vredelievende aliens maar beter op hun hoede zijn als ze ooit in de buurt van de aarde komen. Toch schonk een begenadigd filmmaker de wereld eind jaren 70 een film die toen de hele wereld in zijn ban hield door te focussen op de magie die een mogelijke buitenaardse kennismaking met zich mee zou brengen. Het is naar die Close Encounters of the Third Kind van Spielberg (1977) dat Denis Sicario Villeneuves nieuwe film teruggrijpt. Sinds Incendies (2010) is de ster van de Canadese cineast op zo’n manier rijzende, dat hij de tijd rijp acht om zijn gooi naar de filmgeschiedenis te doen.

12 ufo’s nestelen zich op 12 schijnbaar willekeurige plaatsen op aarde, zwevend boven het aardoppervlak. Taalprofessor Louise Banks wordt samen met fysicus Ian Donnelly opgetrommeld om met de bezoekers contact te zoeken. Banks heeft haar 12-jarig dochtertje verloren, een wonde die ze onverholen maar dapper met zich meedraagt. Villeneuve bouwt ARRIVAL vakkundig en spannend op. Hij laat aanvankelijk geenszins in zijn kaarten kijken, werkt Adams’ personage meesterlijk uit en belooft een memorabele ontmoeting met de aliens. Het inschakelen van Banks blijkt een magistrale zet: taal is een cruciaal element in de reden van het buitenaards bezoek. Wanneer de eerste ontcijferde woorden iets zoals “wapens aanbieden” betekent, wetten de haviken in het Pentagon hun messen. Sfeer en psychologische interactie zijn de eerste helft van de film de sleutelwoorden. Toch moet Villeneuve met zijn spectaculaire gegeven érgens naartoe en daar maakt hij uiteindelijk de verkeerde keuzes. Door de kortzichtigheid van het militaire apparaat in de verf te willen zetten, sukkelt hij deels toch weer in het straatje van een gewelddadige clash. Erger is echter het feit dat hij het delicaat uitgetekende verhaal een explosieve verklaring wil geven, waarmee hij uiteindelijk de schoonheid van het mysterieuze torpedeert met een pseudomystieke revelatie.

Arrival

07/12/2016
2016