Atomic Blonde

'Resident Evil', 'Lucy', 'Wanted', 'Underworld', 'Haywire' … het lijstje met bioscoopfilms die gedragen worden door in sensueel geweld grossierende actieheldinnen is nog nauwelijks bij te houden. ATOMIC BLONDE is de meest recente toevoeging aan deze subcategorie. Amazone van dienst is Lorraine Broughton, gevaarlijk gracieus vertolkt door Charlize Theron.

Als MI6-elitespionne baant Theron zich anno 1989 – vlak voor de val van de Muur – al schietend, meppend, schoppend, slingerend en stilettopunthakkend een weg door Berlijn. Haar missie: een microfilm bemachtigen waarop alle namen van agenten in de Sovjet-Unie staan. Het boeltje escaleert wanneer ze het pad kruist met dubbelagenten, KGB-leden en andere opponenten die haar naar het leven staan.

De Zuid-Afrikaanse actrice heeft er overduidelijk plezier in om na haar glansrol in Mad Max: Fury Road (2015) opnieuw een koele, vastberaden harde tante te spelen. Ook in ATOMIC BLONDE vertolken de mannen hoofdzakelijk bijrollen, of vervullen ze de functie van sidekicks, om de leading lady extra onder de aandacht te brengen. Het verhaal (gebaseerd op een stripverhaal) en de ontwikkeling ervan mogen dan te absurd voor woorden zijn, de felle vertolking van Theron en de aaneenrijging van adrenalineverhogende keurig gechoreografeerde actiescènes zijn ruimschoots voldoende om verveling tegen te gaan.

Debuterend regisseur David Leach leerde het klappen van de actiezweep tijdens het inblikken van diverse stuntscènes als second unit director bij films als John Wick, Jurassic World, Escape Plan en The Wolverine. ATOMIC BLONDE is wat dat betreft een stijlvol in beeld gebrachte showcase van dergelijke filmscènes, die afgewisseld worden met soms veel te lang uitgesponnen scènes over complottheorieën en spionnenmotivaties. Dat alles wordt overgoten met een karrenvracht 80s-hits, zoals 'Personal Jesus' van Depeche Mode, '99 Luftballons' van Nena, 'Blue Monday' van New Order en 'Der Kommissar' van Falco. Als geheel zit de film qua tempo niet helemaal in balans. Inhoudelijk is hij dan weer veel te vluchtig. Echter: zolang het duurt, zal u zich opperbest vermaken met deze film, die vooral oogsnoep en brutaal vuurwerk presenteert om nadien snel weer te verdwijnen …

Vertoningen: cinenews.be

Op 16 augustus 2017 verschijnt ook The Dark Tower in te zalen. Deze bespreking wordt in print opgenomen in ons septembernummer.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER