Avengers: Infinity War

Met AVENGERS: INFINITY WAR voegt Marvel een eerste deel van een tweeluik toe om de gigantische puzzel die de Marvel Cinematic Universe ondertussen is geworden te vervolledigen. Om dit doel te bereiken ging de filmfranchise te werk met de precisie van een Zwitserse klok. Een decennium lang bracht Marvel stipt 1 à 2 films per jaar uit met telkens een andere superheld in de hoofdrol. Dat moest uiteindelijk leiden tot een ultieme showdown van al die ‘World’s Mightiest Heroes’ met überslechterik Thanos. Bovendien is de franchise onderweg nooit ten prooi gevallen aan botsende ego’s, persoonlijke en creatieve problemen, financiële tegenvallers en Hollywoodbemoeienissen, wat op zich al een klein mirakel is. Op kritisch vlak viel dan weer de contradictie op tussen een enthousiast Amerika, dat de films met open armen ontving, en een meer gereserveerd Europa dat de nodige afstand bewaarde.INFINITY WAR zal hier wellicht geen verandering in brengen, wel integendeel. Voor onze helden staat er echter veel meer op het spel dan vroeger. Concentreerde de actie zich toen op aarde of op een andere planeet, dan wordt nu het volledige melkwegstelsel betrokken in het megalomane machtsspel van Thanos. De slechterik van dienst krijgt overigens ruimschoots de tijd om zijn kant van de zaak te belichten, wat uiterst zeldzaam is in een superheldenfilm. Meestal wordt er een exotisch uitziende antagonist opgevoerd die zo snel mogelijk het loodje moet leggen. Van het kleine leger aan personages die in deze film rondrennen, is deze intergalactische Hitler dan ook het meest uitgewerkt.

Ondanks het hoge popcorngehalte kan de film het niet laten om ook kritiek te leveren op de wereld van vandaag en meer specifiek op onze obsessie voor digitale media. Zo tokkelt Groot, een van de Guardians of the Galaxy, lustig voort op zijn computerspelletje terwijl het sterrenstelsel rond hem in brand staat. Een interessant voorbeeld van hoe een sterk gecommercialiseerde franchise toch nog de vinger kan leggen op een acuut, hedendaags probleem en daarmee tegen zijn eigen belangen ingaat. Hopelijk meer van dat in het finale vervolg in 2019.

Vertoningen: cinenews.beMeer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in uw bus met een abonnement.

Geschreven door BRECHT CAPIAU

Avengers: Infinity War