Baby Driver

Een pure vorm van cinema, waarin visuals en geluid naadloos samenvloeien en je naar het puntje van je stoel drijven: zo omschrijft de Britse regisseur Edgar Wright (Scott Pilgrim vs the World, The World’s End) de perfecte achtervolgingsfilm. BABY DRIVER sluit mooi aan bij die definitie. Qua opzet brengt de film een eerbetoon aan ambachtelijk geproduceerde autoactiefilms zoals Bullitt (1968), Vanishing Point (1971) en The Driver (1978); met échte stunts zonder computertrucages, waarin de acteurs gedeeltelijk ook zelf actief achter het stuur te zien zijn. Anders dan bij het hypergestileerde Drive (2011) van Nicolas Winding Refn, dat de dominante soundtrack vooral als middel tot sfeerschepping inzet en de autoscènes erg spaarzaam gebruikt, is de muziek bij BABY DRIVER een onlosmakelijk onderdeel van het verhaal, en tegelijkertijd een middel om de talrijke achtervolgingen tempo en richting mee te geven, wat ook al gebeurt via de beeldregie en de montage.

Het verhaal gaat over Baby, een jonge twintiger die al jarenlang – na het verlies van zijn ouders in een auto-ongeval – geplaagd wordt door een constante fluittoon in zijn oren. Die houdt hij onder controle door overvloedig naar muziek via zijn iPod(s) te luisteren, songs die hij vaak zelf aanpast en waar hij geluidssamples van opgenomen conversaties in verwerkt. Via muziek kan hij zich optimaal focussen op zijn grootste gave: vakkundig stunt- en vliegwerk uitvoeren met (gestolen) auto’s, meestal bij bankovervallen. Een van de malafide figuren voor wie Baby klusjes opknapt, om een schuld mee in te lossen, is Doc (gespeeld door Kevin Spacey). Uiteraard lopen er allerlei zaken fout: zijn schuldeiser laat hem niet met rust, rivalen kruisen zijn pad en er is een ontluikende liefdesescapade met een dienster uit een wegrestaurant die alles iets complexer maakt. En er is ook ruimte voor humor en enkele kwinkslagen, die slechts af en toe de wervelende toon van de rest van de film in de weg zitten. BABY DRIVER bevat verschillende virtuoos en vol schwung in beeld gebrachte actiescènes, die van heel wat visueel vernuft en talent getuigen. Stijlvol popcornentertainment van de bovenste plank.

BABY DRIVER komt uit op 2 augustus. De affiche van de film kreeg een plaats in ons zomernummer als affiche van de maand. Dit nummer is te bestellen voor 7 euro via [email protected]. Een abonnement van 10 nummers is het voordeligst en gemakkelijkst.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Baby Driver

02/08/2017