Bang Gang

In BANG GANG (A MODERN LOVE STORY) volgt de Franse cineaste Eva Husson zestien- en zeventienjarige jongeren die in een lange, hete zomer zich stierlijk vervelen en hun seksualiteit ontdekken en ontplooien. Denk aan een eigentijdse variant op Kids (1995) van Larry Clark, maar dan minder hard en direct, en met meer ruimte voor tederheid en een vleugje poëtische romantiek. Waar Kids zich grotendeels onder hangjongeren met sociale, medische en financiële problemen afspeelt, draait BANG GANG rond een groep tieners uit de gegoede middenklasse, die nauwelijks tot niets tekort komen.

Cineaste/scenarist Eva Husson sleept haar film vanaf de tweede act echter verder weg van de Kids-formule en zoomt iets dieper in op twee hoofdpersonages, twee hartsvriendinnen zodat we wat meer te weten komen over hun achtergrond, gevoelens en verlangens. Het maakt BANG GANG vanaf dan iets minder abstract, al blijft de verhaallijn de gehele film nog altijd redelijk dun. BANG GANG is vooral een sfeervolle visuele film, die het moet hebben van zijn subtiele samenspel tussen natuurlijke belichting, locaties en fysieke interactie. De cinematografie van Mattias Troelstrup wisselt nietsverhullende close-ups af met gedurfde overzichtsshots, waarbij vaak met contrasten en kleurschakeringen wordt gejongleerd.

Husson zoekt net zoals Larry Clark doelbewust de controverse op, door een groep tieners poedelnaakt in beeld te brengen, terwijl ze met elkaar uitgebreid experimenteren en van bil gaan. Al blijft Eva Husson toch mijlenver uit de buurt van het veredelde pornogenre. BANG GANG (A MODERN LOVE STORY) draait om filmstijl en -feel, én bewandelt veelvuldig de dunne scheidslijn tussen exploitation- en taboedoorbrekende cinema. Het langspeelfilmdebuut van Husson toont een filmmaakster met aardig wat potentieel, die echter net zoals de personages die ze in beeld brengt, nog op zoek is naar haar eigen identiteit en persoonlijkheid.

Wat BANG GANG mist is een duidelijke statement of inzicht. De film voorziet weinig stem of kritiek, en registreert vooral. De pompende elektronische soundtrack sluit wat dat perfect aan bij het thema, de personages en het doelpubliek van het gewaagde, maar zeker niet tijdloze tienerdrama...

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Bang Gang

27/01/2016