Batman V Superman: Dawn of Justice

Fans van Amerikaanse superheldencomics kijken al jarenlang uit naar deze release. Hoewel Superman en Batman de confrontatie met elkaar aangingen in de briljante graphic novel The Dark Knight Returns van Frank Miller uit 1986, was het wachten tot vandaag voordat de twee hun strijd ook op het witte doek uitvochten. Op enkele plotelementen na hebben we het hier echter niet over een verfilming van de strip, maar over een direct vervolg op Man of Steel uit 2013. In de eerste minuten krijgen we te zien hoe Bruce Wayne machteloos moet toezien hoe Superman in Metropolis de stad afbreekt tijdens zijn oorlog met generaal Zod. Wayne zint onmiddellijk op wraak voor zoveel leed.

De beloftevolle premisse van het begin stuikt echter als een kaartenhuisje in elkaar in de tweede helft van de film. Toch kunnen we niet ontkennen dat de makers alle zeilen hebben bijgezet om een fiasco te vermijden. De rolprent is immers bevolkt met tal van karakteracteurs in de bijrollen die het geheel de nodige gravitas moeten verlenen. Zo heeft regisseur Zack Snyder het idee van Christopher Nolan geleend om van het personage Alfred opnieuw het morele kompas van Bruce Wayne te maken. Jeremy Irons krijgt echter te weinig schermtijd om een even indrukwekkende stempel op de film te drukken als Michael Caine in Batman Begins.

Als de twee superhelden uiteindelijk het strijdperk betreden, blijkt hun ruzie gebaseerd te zijn op een complot van Lex Luthor om de een tegen de ander uit te spelen. Van echte vijandschap tussen Batman en Superman is er hoegenaamd geen sprake. De weigering om de zaken echt scherp te stellen is een zwaktebod. Als oplossing wordt er dan maar een vijand geïntroduceerd en komen we in situaties terecht die de eendimensionaliteit van Zack Snyders regie opnieuw onderstrepen. Net als in Man of Steel krijgen we een bijzonder luidruchtig geweldfestijn gepresenteerd dat eerder vermoeit dan amuseert. Als het de bedoeling is dat deze franchise nog een tijdje doorgaat, dan zullen ze bij DC dringend uit een ander vaatje moeten tappen.

Geschreven door BRECHT CAPIAU

Batman V Superman: Dawn of Justice

23/03/2016