Battle of the Sexes

Na het onderschatte 'Ruby Sparks' en het heel fijne 'Little Miss Sunshine' slaat het Amerikaanse regisseurskoppel Valerie Faris en Jonathan Dayton een andere richting in met BATTLE OF THE SEXES, een biopic met brede draagwijdte over het treffen tussen het tennisicoon Billie Jean King en de zelfverklaarde ‘male chauvinist pig’ Bobby Riggs.

BATTLE OF THE SEXES had misschien wel ‘Billy Jean’ kunnen heten of ‘King & Queen’, maar dat doet deze film niet. Omdat Valerie Faris en Jonathan Dayton erin geslaagd zijn het niveau van zowel de biopic als het persoonlijke drama ruimschoots te overstijgen. Het gaat inderdaad om de equal pay-strijd in het tennis die Billy Jean King, de nummer één in het vrouwentennis eind jaren 70, voert en waarbij ze het uiteindelijk opneemt tegen voormalig kampioen in het mannentennis Bobby Riggs in een match met een grote symbolische waarde. Maar BATTLE OF THE SEXES is evenzeer de strijd die elke vrouw en elke man met zichzelf moet voeren. De seksuele outing van Billy Jean zelf, die moet leren omgaan met wie ze is, is in deze film geen groter gevecht dan Bobby Riggs die aan zichzelf moet toegeven dat hij niet zonder zijn vrouw kan. Niets menselijks is Faris en Dayton vreemd en het gaat er voor hen steeds om elke scène in de juiste context te plaatsen. En hun talent zit in het subtiel afstemmen van de vorm op de inhoud. Een van de belangrijkste scènes is wel hoe Larry King, de echtgenoot van Billy Jean, op Marilyn Barnett, haar ‘lover’, afstapt vlak voor de ingang van het hotel. Hij is er net achter gekomen, zonder veel drama, dat zijn echtgenote met deze vrouw de nacht heeft doorgebracht. Hij vertelt haar, zonder afkeuring, dat ze moet beseffen dat, meer dan elke andere man of vrouw, Billy Jean vooral getrouwd is met het tennis, en dat alles uiteindelijk daarvoor zal moeten wijken. Grote woorden, maar knap in beeld gebracht: beide personages zijn goed uitgelicht in een ietwat verduisterde omgeving, twee mensen die baden in onzekerheid. En daar waar tijdens Larry’s speech beiden in beeld worden gebracht, merken we dat Marilyns reactie geïsoleerder is gekaderd. Subtiel worden de rollen omgekeerd, wie zal wie afwijzen? Als toeschouwer laat dat je niet los, want er is ruimte om je eigen mening te vormen, ongeacht of je een man of een vrouw bent. Daarom kan deze film niet anders heten dan BATTLE OF THE SEXES, omdat enkel die titel de gelaagdheid van de film weet te vatten.

Vertoningen: cinenews.be.

Meer reviews, portretten, themastukken en interviews vind je in ons maandelijkse filmmagazine, te bestellen met een mailtje naar [email protected], te koop bij een van de verkooppunten, of maandelijks in uw bus via een abonnement.

Geschreven door BRAM DE SUTTER

Battle of the Sexes

08/11/2017