Beast Animation over Rintje

Het recente succes van 'Ma vie de courgette' bij publiek en filmkritiek, nieuwe tv-producties voor kinderen maar ook het psychologisch drama 'Anomalisa' bewijzen dat stop-motion als techniek weer “in” is. Wij vroegen hoe dat komt aan Steven De Beul en Ben Tesseur van de Mechelse stop-motionstudio Beast Animation. Zij regisseerden de 26 afleveringen tellende tv-reeks RINTJE die zowel in Vlaanderen (Ketnet) als Nederland (AVROTROS) op de buis was. Een compilatie van 9 afleveringen van RINTJE loopt vanaf 24 mei in de Vlaamse bioscopen.

Zit stop-motion (objectanimatie, poppenfilm) in de lift?
STEVEN DE BEUL: Het is een animatiefilmtechniek die altijd blijft bestaan en die golfbewegingen maakt, die telkens opnieuw de kop opsteekt en waarvan je daarna weer iets minder hoort.
BEN TESSEUR: Toen wij in 2004 onze studio opstartten, waren er mensen die zeiden dat we zot waren, want volgens hen zou over een paar jaar alles met de computer gemaakt worden. Maar stop-motion als techniek, daar zit ergens een echtheid in die je op geen enkele andere manier kunt creëren. Die onvolmaaktheid, die perfectie van de onvolmaaktheid, is alleen zo te bereiken. Onze boodschap is: je kan met stop-motion wel degelijk goeie verhalen vertellen en het hoeft niet per se duurder te zijn dan een andere animatietechniek.

Wie deed het andere productiewerk terwijl jullie RINTJE regisseerden?
B. TESSEUR: Dat ging voor een stuk samen. Onze producent Koen Vermaanen en studiomanager Dorien Schetz hielpen ons daar heel goed bij. Samen met hen vormen wij de kern van Beast Animation en we proberen zo verschillende producties op gang te brengen en te voltooien. Onze studio is zowel een vloek als een zegen. Wij kunnen nu heel toffe projecten doen, maar ondertussen moeten we ook al denken aan de projecten voor over twee, drie jaar. Dat is soms wel veel.

Continu kunnen filmen, is dat jullie grootste zorg als studiobazen?
B. TESSEUR: Inderdaad. De laatste jaren zijn wij erin geslaagd om zo goed als zonder onderbreking door te werken. Continuïteit garanderen heeft ons best wat kopzorgen bezorgd. Wij zijn na de langspeelfilm Paniek in het Dorp (Stéphane Aubier en Vincent Patar, 2009) ineens in een serieus gat gevallen, we hadden geen opdrachten meer! Door de intensiteit van die productie hadden we niet genoeg vooruitgekeken, we hadden geen nieuwe projecten op poten gezet. En er kwamen geen commercials binnen, want de economische crisis van 2008 was nog niet afgelopen. Op een bepaald moment was het zo erg dat we de boeken wilden sluiten. Wij hebben onszelf meer dan een half jaar zonder loon gezet om een aantal vaste kosten te kunnen blijven betalen. En net toen het echt niet meer ging, is er een opdrachtje binnengekomen voor de Universiteit Antwerpen. En daarna een grote commercial voor Lotus Speculoos, en toen waren we weer vertrokken. Uit die periode van ‘zwarte sneeuw’ hebben we lessen getrokken. Dat mag ons nooit meer overkomen. We moeten altijd twee à drie jaar vooruitkijken en projecten uitzetten. Daarom proberen we nu ook eigen producties uit te werken.

Was alles klaar voor verfilming toen aan jullie gevraagd werd RINTJE te regisseren?
S. DE BEUL: Het project was toen gefinancierd, er waren de scripts van Mieke de Jong voor 26 afleveringen. En dan waren er uiteraard het universum en de tekeningen en de personages van wijlen Sieb Posthuma. Die hebben we eerst vertaald naar een volumewereld en dan poppetjes en decors gebouwd, voor we konden beginnen te draaien. Noodgedwongen hebben we zelf nog heel wat moeten invullen, omdat Sieb niet alle decors en accessoires getekend had. Met dat voorbereidende en onderzoekswerk zijn we meer dan een half jaar bezig geweest. Voor het bouwen van de poppen hebben we samengewerkt met Pedri Animation in Nederland, een stop-motionstudio waar we al jaren mee samenwerken. Zij maakten de poppen op basis van onze technische tekeningen. We hebben ook de kleren voor de personages ontworpen en ook die zijn bij Pedri vervaardigd en op de poppen aangepast. Maar opgelet, die poppen zijn geen voddenpoppen, er zit een metalen skelet in zodat we ze beeld per beeld kunnen animeren. Er zat dus ook nog een heel technisch luik aan.

Rintje

Hebben jullie gefilmd op verschillende sets tegelijkertijd?
B. TESSEUR: Ja, vijf sets konden tegelijk draaien. En in totaal werkten we met een achttal personen tijdens de shoot, waarvan vier animatoren. Daarom hadden we ook verschillende Rintjes, mama’s, Tobiassen en Henriëttes. Wat we voor deze serie voor het eerst gedaan hebben voor de belichting - wij werkten met computergestuurde ledverlichting - was alles vooraf uitlichten en dat ingeven in de computer zodat we amper tijd verloren met lichtaanpassingen tijdens de shoot. Overschakelen van dag- naar nachtbelichting gebeurde met één druk op de toets.

En hoe snel gingen de opnamen vooruit?
S. DE BEUL: Twaalf seconden per dag per animator, dat was de betrachting om binnen tijd en budget te blijven. Wat we wel altijd voorzien voor we beginnen, is een periode van twee à drie weken waarin we animatieresearch doen om uit te zoeken hoe we elk personage precies laten bewegen, maar ook om de animatie aan te passen aan beschikbare tijd en budget. Die research vinden wij heel belangrijk. En vooral tijdens de eerste draaiweek moeten we er als regisseurs nauw op toezien dat de animatoren, die op verschillende sets met hetzelfde personage bezig zijn, ervoor zorgen dat elk personage beweegt zoals afgesproken. Hiervoor maken we een animatiebijbel, waar alle do’s en dont’s met betrekking tot de animatie instaan. Na enige tijd weet iedereen precies hoe Rintje zich gedraagt en beweegt.

Dat er nu een film is samengesteld uit die losse afleveringen was niet voorzien
B. TESSEUR: Nee, we hebben een tv-serie gemaakt. RINTJE is eigenlijk een Nederlandse serie die in Vlaanderen gemaakt is en die zowel op de Vlaamse als op de Nederlandse tv is uitgezonden, telkens met een eigen dubbing door Vlaamse en Nederlandse acteurs. Het samenstellen van een film was een idee van Jekino.

Kunnen de animatoren in jullie studio even goed commercials maken als poppenfilms of komen er geregeld andere specialisten meewerken?
B. TESSEUR: Bijna alle mensen zijn bij ons binnengekomen als stagiair en als ze een paar jaar meedraaien dan kunnen ze even goed commercials maken als series of een film. Ik vind echt dat we topanimatoren hebben en ik ben tevreden dat ze bij ons werken. Het is een beetje een wisselwerking, maar we kunnen hen echt voor heel veel dingen inschakelen. En niet alleen animeren. De meesten kunnen heel goed tekenen, zijn illustratief heel goed, kunnen decors bouwen, kunnen poppenonderhoud doen enz.

Wat is dat, poppenonderhoud?
B. TESSEUR: Er moeten al eens poppen hersteld worden. Bijvoorbeeld wanneer bij Rintje de stukjes aluminiumdraad in zijn staart breken. Dan moet de stof van de staart opengemaakt, het draadje vervangen en de stof weer dichtgenaaid worden. Wanneer de poppen vuil worden, moeten ze een nieuwe huid krijgen. Dus de persoon die het poppenonderhoud doet, zorgt er voor dat de poppen constant draaiklaar zijn.

Wat zit er in de pijplijn?
S. DE BEUL: Op dit ogenblik werken we aan de pilootaflevering voor een tv-serie voor kinderen, Mijnheer Papier, naar de boeken van Elvis Peeters en Gerda Dendooven. Tegelijk draaien Emma De Swaef en Marc James Roels (van Oh Willy…) een nieuwe kortfilm: The Magnificent Cake. Daarnaast zijn we bezig met de regie van Coppelia, een langspeelfilm over ballet waar we 2D-animatie en live action combineren. In het najaar is de opname voorzien van een tweede seizoen van de tv-reeks Dimitri (26 X 5’). Voor de verdere toekomst zijn we bezig met de ontwikkeling van twee reeksen en een stop-motionlangspeelfilm. De eerste serie heet Sex, Say What? over seksuele voorlichting voor kinderen en jongeren, bedacht en opgezet door Andreas De Ridder, Maarten van Rooy en Emily Timmermans; de tweede zit nog in het prille beginstadium. De langspeelfilm gaat over de legende van het Ros Beiaard. We zijn volop bezig met het scenario en de eerste grafische research.

De vertoningen van RINTJE vind je op cinenews.be.

Geschreven door LUK MENTEN

Beast Animation over Rintje