Begin Again

De Ierse filmauteur John Carney bewees acht jaar geleden al met Once dat hij binnen de genrelijnen van een muziekfilm aardig en geloofwaardig kan goochelen met romantiek en drama. In de spirituele opvolger BEGIN AGAIN kiest hij opnieuw voor muziek als bind- én communicatiemiddel. In New York ontmoeten we de Britse Gretta. Ze ambieert al enige tijd een carrière als singersongwriter, maar krijgt vooral tegenslagen te verwerken. Ze is net aan de kant geschoven door haar vriend Dave (debuutrol van Adam Levine, in het echte leven zanger bij de Amerikaanse poprockband Maroon 5), die als muzikant aan het doorbreken is en zich samen met zijn entourage veeleer als een verwende rockster gedraagt.

Aan de andere kant van het verhaal maken we kennis met Dan, een platenproducer die door een samenloop van omstandigheden ontslagen wordt en momenteel niet meer weet van welk hout muzikale pijlen te maken. Hij hoort Gretta 's avonds in een bar spelen en wordt meteen van zijn sokken geblazen door haar uitzonderlijke talent. Hun ontmoeting leidt uiteindelijk tot een uitgebreide muzikale samenwerking, waarbij de twee niet alleen samen een album maken, maar ook persoonlijk met hun verleden en beslommeringen afrekenen. Daarbij passeert New York Woody Allen-gewijs als postkaart, aangezien er besloten wordt om de nummers niet in een studio maar telkens live op een andere locatie in de stad op te nemen.

Zo vinden – op een lichtvoetige manier – twee verwante zielen hun joie de vivre opnieuw terug. Er is ook ruimte voorzien voor een paar filosofische bedenkingen, maar die worden nooit zwaarmoedig of nemen onnodig de bovenhand. Gelukkig werd de titel van de film op de valreep gewijzigd. Het oorspronkelijke Can a Song Save Your Life? klonk behoorlijk melig en weekendfilmachtig. BEGIN AGAIN is bovenal een komedie die op een ongedwongen en vlotte manier van het scherm spat. Vluchtig en redelijk oppervlakkig, dat wel, maar ook vakkundig spontaan en met de nodige (muzikale) passie aan elkaar geregen.

Kortom, het ideale zomerentertainment, alsook het perfecte tegengif voor alle traditionele cgi-aangedreven blockbusters à la Transformers: Age of Extinction. Mét originele muziek van ex-New Radicals-frontman Gregg Alexander en leuke cameo's van Mos Def en vooral CeeLo Green (de zanger van Gnarls Barkley).

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Begin Again

30/07/2014