Belle

Een kostuumdrama in het kwadraat. Wie het niet heeft begrepen op stoffige pruiken, strak aangesnoerde borsten, exquise interieurs en mooie plaatjes kan zich beter onthouden. Maar onder die opulente verpakking van het Britse BELLE gaat een zeldzaam intelligent drama schuil over het oeroude conflict tussen liefde en maatschappelijke conventie, met racisme en slavernij als insteek.

We schrijven eind achttiende eeuw. Belle is de buitenechtelijke dochter van een Engelse admiraal. Klein detail; omdat haar moeder zwart was, gaat ze als ‘kleurling’ door het leven. Na het overlijden van haar ouders wordt ze opgevoed in de familie van haar vader en erft ze diens adellijke titel. Wanneer ze de leeftijd bereikt om haar ‘intrede’ in de maatschappij te maken zorgt haar huidskleur onvermijdelijk voor complicaties.

BELLE is geïnspireerd door het levensverhaal van Dido Elizabeth Belle. In het vernuftige scenario wordt haar lot voortdurend verstrengeld met een gerechtelijke uitspraak waar het voortbestaan van de slavernij van afhangt. En die uitspraak ligt uitgerekend in handen van haar oom, de hoogste rechter van het land. Hij moet beslissen in een rechtszaak over een slavenschip dat een deel van zijn ‘koopwaar’ moedwillig overboord zette; de eigenaars eisen nu schadeloosstelling van de verzekeraars.

Een en ander levert een ietwat plechtstatig drama op, maar door het geleverde vakwerk kun je daar bezwaarlijk over struikelen. De verhaalopbouw is dwingend en de plotontwikkelingen bij momenten ongemeen aangrijpend. Er wordt uitstekend geacteerd op die typische, lichtjes hautaine manier die alleen Engelse acteurs met een uitgebreide toneelervaring aan de dag kunnen leggen. De oogstrelende fotografie en de indrukwekkende locaties snijden je de adem af. De intens dramatische soundtrack houdt je aldoor bij de les.

Het wat hoogdravende karakter van de schitterende dialogen gaat onvermijdelijk verloren in de Nederlandse ondertitels, die voor een goede verstaanbaarheid veel vlakker moeten zijn dan het origineel. Maar niet getreurd, in BELLE is het genieten van begin tot einde. Wie twijfelt aan de actualiteitswaarde van een dergelijke epoquefilm hoeft maar naar de situatie in de Middellandse Zee te kijken, waar de moderne slavenschepen elke dag opnieuw hun hachelijke tocht maken.

Geschreven door GORIK DE HENAU

Belle

03/06/2015
Regisseur: 
Genre: 
Productiejaar: 
2013
Distributeur: 
A-Film

Media: