Best Night Ever

Claire een brave bruid, Leslie de schijnbaar preutse zus, Zoë de wilde beste vriendin en Janet (vaste waarde Crista Flanagan), die zichzelf heeft uitgenodigd, vertrekken naar Las Vegas. Hun doel? De beste vrijgezellenavond ooit beleven en dat op beeld vastleggen. Van het plan om een onschuldig avondje onder meiden te houden wordt plotseling afgezien wanneer bruidje Claire erachter komt dat haar aanstaande een wildere nacht te wachten staat. Zoals gewoonlijk bij dit genre van film, loopt van dat moment af niets meer zoals gepland. Het bezoek aan een stripclub loopt mis, ze worden overvallen en ga zo nog maar even door. Teleurgesteld door het begin van de avond besluiten ze zich dan maar tegoed te doen aan drank, drugs en geflirt.

Wat volgt is een razendsnelle opeenvolging van scènes waarin op hol geslagen jonge vrouwen te zien zijn die elke minuut van de nacht goed- en kwaadschiks willen benutten. Ze ontpoppen zich tot wraakgodinnen met maar een missie: een limousine stelen om hun overvaller terug te vinden en hem op de knieën te krijgen. Hier krijgt BEST NIGHT EVER even een Spring Breakers-moment. Aaron Seltzer & Jason Friedberg werken sinds 1996 onafgebroken samen maar hebben spijtig genoeg nog geen toppers op hun naam staan. Hun werk beperkt zich tot parodieën van grote films. Zo hebben ze films zoals Meet the Spartans, Date Movie en Vampires Suck op hun palmares staan en zijn ze tot nu toe slechts genomineerd voor de gevreesde Razzie Awards, de Oscars voor de slechtste films.

De persoonlijke verhalen van de hoofdpersonages komen slechts beetje bij beetje aan bod wat hen iets of wat achtergrond poogt te bieden, al lukt dat niet echt. Een nakende scheiding, een lopend arrestatiebevel en het vermoeiende moederschap zijn net te veel toevallige ongelukkigheden in een gezelschap van vier. Dan rest de vraag of er over dat beetje diepgang bewust is nagedacht of dat men zo snel mogelijk iets heeft verzonnen om het verhaal van enige background te voorzien.

Aan het enthousiasme van de actrices zal het niet liggen, die blazen je omver met hun goesting. Actrices alleen maken evenwel de film niet natuurlijk. Daarbij komt het feit dat deze low budget gefilmd werd met een in het rond schuddende handycam. Rondhossende, schaterende vrouwen in Sin City toch liever met een camera op statief want hoewel de hoofdpersonages duidelijk een broertje dood hebben aan even pauzeren, heeft de kijker af en toe wél even een rustpunt nodig.

Geschreven door STEPHANIE CARACATSANIS

Best Night Ever

26/02/2014