The Big Bang Theory – Seizoen 6

Het zevende seizoen van deze Amerikaanse tv-serie loopt momenteel op televisie bij CBS. Bij ons is ondertussen het zesde seizoen op dvd uit. Chuck Lorre bedacht de reeks in 2007. Hij is ook de man achter de tv-reeks ‘Two And A Half Men’. Deze komische sitcom is zonder meer uitgegroeid tot een kijkcijferkanon zowat overal. Bovendien heeft het begrip nerd sindsdien een wat positievere connotatie gekregen.

Vier vrienden werken bij het bedrijf Caltech en zijn allen superintelligent én gespecialiseerd in natuurwetenschappen. Drie van hen zijn doctor, de vierde heeft  een ingenieursdiploma. Twee van hen, doctor Leonard Hofstadter en doctor Sheldon Cooper, wonen samen. Voorts zijn er nog de uit India afkomstige doctor Raj(esh) Koothrappali en de nog bij zijn moeder inwonende Jood Howard Wolowitz. Samen doden ze hun vrije tijd met fastfood, comic strip, sciencefiction en computerspelletjes.  In dezelfde flat en gang als Leonard en Sheldon woont de beeldschone maar minder intelligente Penny. Zij werkt als dienster in een eettent en probeert op die manier in de showbusiness te raken. Leonard is tot over zijn oren verliefd op haar maar hun verschil in IQ gooit roet in het eten. Sinds de derde reeks zijn ook doctor Amy Farrah Fowler, rol van Mayim Bialik, en doctor Bernadette Rostenkowski, rol van Melissa Rauch, vaste actrices in de serie. Amy is de vrouwelijke versie van Sheldon en zijn vrienden zien hen graag gekoppeld. Bernadette werd door Penny voorgesteld aan Howard en sinds het vijfde seizoen zijn ze met elkaar gehuwd.

Dit zesde seizoen is opnieuw een leuke mix van humor tussen nerds en absurde en gênante situaties tussen hen en de vrouwen. Echt verrassen doet de serie niet meer maar het blijft wel 20 minuten per aflevering genotsvolle ontspanning. Ondanks het feit dat de serie weinig vernieuwing brengt, blijft het toch de moeite. Vooral het personage van Howard Wolowitz is nog beter uitgetekend en dat mee door zijn huwelijk met Bernadette en zijn missie in een Internationaal ruimtestation. Ook komt er eindelijk een beetje schot in de kabbelende liefde tussen Leonard en Penny. Maar de ster van de sitcom blijft toch nog altijd Sheldon. Zijn IQ is niet van deze planeet en dat uit zich in al te gekke conversaties met collega’s in Caltech en in een echte nerdrelatie met Amy. In de vijfde episode ‘The Holographic Excitation’ krijgt de serie het bezoek van astronaut Buzz Aldrin en de volgende episode ‘The Extract Obliteration’ komt zelfs über nerd Stephen Hawking aan het woord.

Bij een sitcom als deze is vooral het scenario enorm belangrijk maar je merkt toch ook dat regisseur Mark Cendrowski, die de meeste afleveringen van dit zesde seizoen voor zijn rekening nam, oog heeft voor details die zich in het leven van intelligente bollebozen afspelen. De jonge acteurs zijn van in het begin van de reeks ook prima gecast en blijven op niveau acteren. Jim Parsons, die ondertussen de 40 gepasseerd is, speelt nog altijd op overtuigende wijze de pas afgestuurde doctor Sheldon. Alleen Kunal Nayyar als Raj blijft een beetje verweesd achter maar ontplooit zich in deze serie in positieve zin. Met de introductie van het personage Lucy, vertolkt door Kate Mincucci, zijn er dus volop mogelijkheden in het huidige 7de en voorlopig laatste seizoen. Maar als het aan de kijkers ligt, komen er zeker nog meer afleveringen van The Big Bang Theory.

De cliffhangers in de laatste aflevering doen de kijkers niet meteen van hun stoel donderen, toch is uitkijken hoe de relatie tussen Penny en Leonard evolueert. Wie begint er iets met Lucy? Verkiest Howard de ruimte boven Bernadette? En waar eindigt het avontuur tussen Sheldon en Amy? Behalve deze 24 afleveringen van het zesde seizoen zijn er bovendien nog tal van extra’s zoals onder meer ‘Houston, We Have A Sitcom’ met astronaut Joe Acaba vanuit het Internationaal ruimtestation dat rond de Aarde cirkelt en ‘One Small Step For Wolowitz, One Giant Leap For Primetime’ over de ruimtemissie van Howard Wolowitz.

Geschreven door GUIDO CLAES

The Big Bang Theory – Seizoen 6

2013