The Big Dream (Il grande sogno)

Heel pienter dat acteur-regisseur Michel Placido (van o.m. Romanzo criminale) zijn intelligent tijdsdocument IL GRANDE SOGNO (De grote droom) laat beginnen in de herfst van 1967, in een pre-revolutionaire sfeer. Een militante priester-arbeider krijgt op een podium in volle betoog ingefluisterd dat de radio heeft bericht dat oerrevolutionair en levende legende Che Guevara in Bolivië is vermoord.Verslagenheid alom. Studentikoos protest slaat al vlug om in een revolte tegen de goegemeente, maar vooral tegen het establishment. Het is de tijd van vredesmarsen, de generatiekloof, bezettingen, dienstweigeren, seksuele bevrijding, sit-ins… En van de Vietnamoorlog, de Amerikaanse presidenten Johnson en Nixon, politieke helden Bob Kennedy en Maarten Luther King die even later ook zullen vermoord worden.

Te midden deze protestbeweging en groeiende repressie van de autoriteiten in Rome parachuteert Placido twee hoofdpersonages: Laura, een progressieve studente wetenschappen, en Nicola die ervan droomt om ooit bij het theater te gaan maar in afwachting bij de politie is beland en als infiltrant wordt “gebruikt”. Zij zullen vroeg of laat elkaars pad kruisen

Dat is tegelijk de sterkte en de zwakte van de film. Deze tegenstelling zorgt voor vuurwerk, voor frustratie, voor passie, voor vertwijfeling enz.  En tegelijk blijft er een zweem van ongeloofwaardigheid en zwaar aangezette emotionaliteit kleven aan het duo, iconen van de Romeinse studentenrevolte. Nergens dan bij hen loopt de realiteit zo meedogenloos - voor Laura haar ouders, voor Nicola zijn job van politieman - hun droom voor de voeten. En torpedeert hun dromen.

Placido filmt nerveus - zijn  eigen verhaal mag gerust gesteld worden? -, gooit zijn beide hoofdpersonages voluit in de arena. Een strijdperk van tegengestelde meningen, van strategie, alomtegenwoordige muziek, conflicten allerlei, van chaos, van opperste verwarring. En in die zin volstrekt eigen aan die dynamische (s)t(r)ijd. IL GRANDE SOGNO is samen met Garrels ??? een van de beste films over deze studentenrevoltes die uitgroeiden tot nationale protestbewegingen.

IL GRANDE SOGNO staat als een huis dankzij zijn acteurs die elk een heel ander register spelen.Luca Argento is echt wel het alter ego voor Michele Placido (als twee druppels water) terwijl Jasmine La meglio gioventu Trinca haar uiterste best doet om achter haar brillenglazen en konijnentanden en een intelligente, aseksuele blik bijzonder sensueel op haar fiets dan wel vespa door het beeld snijdt.

Wanneer “de grote droom” in de winter van ’68 zijn einde nadert voelt zowat iedereen zich verraden. Revolutie als droom is dan al door onnodig bloedvergieten voltooid verleden tijd. De Rode Brigades maken zich klaar voor een volgende etappe in de revolutionaire strijd.

Geschreven door FREDDY SARTOR

The Big Dream (Il grande sogno)

04/07/2012