Big Game

De premisse van BIG GAME is geniaal in zijn debiliteit: de zwarte president van de Verenigde Staten komt in de Finse wildernis terecht wanneer terroristen de Air Force One uit de lucht knallen.

Middenin de natuur ontmoet hij de dertienjarige Oskari, die er op dat moment aan een overlevingstocht bezig is om zijn mannelijkheid te bewijzen. Dit ongewone tweetal dient vervolgens te vechten voor hun leven wanneer ze steeds driester op de hielen gezeten worden door booswichten die hun presidentiële moordklus willen afmaken. Ondertussen volgt het Pentagon via satellietbeelden het gevaarlijke kat-en-muisspel vanuit de VS. BIG GAME is na Snakes on a Plane al de tweede doelbewust infantiele vliegtuigfilm waarin Samuel L. Jackson schittert. Alleen strijdt hij deze keer meer op de begane grond dan in de lucht.

Qua luchtig, inhoudsloos entertainment situeren beide films zich wel in dezelfde slipstream. Alleen is BIG GAME iets minder platvloers. In se kruist regisseur/scenarist Jalmari Helander de opzet van een – weliswaar peperdure door special effects aangedreven – jeugdfilm, met een typische Hollywoodiaanse achtervolgingsactiefilm. Een ongewone combinatie die vooral werkt voor wie zijn hersenmassa tijdelijk in de pauzestand plaatst. Tieners zullen zich wellicht rot amuseren met het spectaculaire stunt- en vliegwerk en de talloze ontploffingen en actiescènes. Daarbij blijft de ongewone vriendschap tussen de twee hoofdpersonages grotendeels onderbelicht. Helander lijkt wel een handelsmerk te willen maken van het situeren van een jeugdige protagonist binnen een volwassen actiespektakel. Dat deed hij eerder al met Rare Exports (2010), een geestige avonturenfilm over een groep jagers die de Kerstman gevangennemen om losgeld voor hem te vragen, tevens met de ook in BIG GAME acterende Onni Tommila in de rol van jeugdige held.

Spijtig genoeg is het acteertalent van de jongen niet recht evenredig met de fotogenie van zijn gezicht, en blijven zijn gelaatsuitdrukkingen bijzonder eenzijdig. Het helpt ook niet dat er verschillende hiaten en plotgaten in het verhaal zitten, én dat er meer oneliners dan dialogen gedebiteerd worden. Maar wie houdt van rechttoe rechtaan actiefilms en op zoek is naar wat onverfijnd vertier, vindt hier beslist zijn/haar gading.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Big Game

06/05/2015