Birds of Prey

Zeg van het DC filmuniversum wat je wil, in concurrentiestrijd met Marvel kiest het (vaak weinig succesvol) voor creatieve uitdagingen en variatie. Was de allereerste film 'Man of Steel' nog een Malickachtige versie van een bombastisch spektakel, dan waren 'Aquaman' en 'Shazam!' ongegeneerde, ongebalanceerde kitsch. Met het energieke en zelfbewuste BIRDS OF PREY wist de studio het lamentabele 'Suicide Squad' uit door voluit de kaart van de vrouw op en achter het scherm te trekken.

In 2016 gaf Margot Robbie in David Ayers Suicide Squad gestalte aan Harley Quinn, de getormenteerde en compleet geflipte harlekijn van de iconische Joker. Ayer werd in het proces een paar keer teruggefloten door DC en het eindresultaat bleek helaas alweer een te donkere en onevenwichtige blockbuster. Enige lichtpunten? De eeuwige charme van Will Smith én Robbies vertolking van de psychopathische partner van de clown van Gotham. Nog voor de release van Suicide Squad trok de Australische ster aan de mouwen van DC en Warner Bros. Volgens haar was het tijd om Quinn haar eigen avontuur te geven. Zonder Joker.

In het glitterrijke en cartooneske (anti)heldenverhaal moet Harley het zien te rooien zonder haar Puddin’. De ondertitel luidt dan ook: The Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn. Haar breuk met de eeuwige Batmanschurk betekent “a chance to be my own”, vertelt Harley in een vaak metanarratieve voice-over, een bindmiddel dat van de film niet alleen een non-lineaire eerstepersoonsvertelling maakt, maar ook een duidelijke Deadpool-adept. DC speelt leentjebuur bij de concurrentie en recycleert succesvolle recepten van actiekomedies, subversieve superheldenfilms en gewelddadige vechtfilms. Scenarist Christina Hodson (Bumblebee en binnenkort Batgirl) breekt de vierde wand, richt de aandacht op de kunstmatigheid van het narratief en goochelt met scheldwoorden. Origineel is het niet, maar DC heeft tenminste begrepen dat de aanpak van Deadpool Marvel/Fox geen windeieren legde.

Uit de schaduw treden van Joker betekent voor Harley Quinn het verliezen van de ultieme bescherming. Zowat iedereen in Gotham heeft een reden om wraak te nemen. Na een animatieproloog waarin Quinn de kijker adresseert en duidelijk maakt dat ze haar verhaal wil starten bij het begin, presenteert regisseur Cathy Yan een gestileerde wereld vol levendige kleuren, eye candy en excentrieke personages. Harley raakt verwikkeld in een John Wick-scenario (en dito gevechten, wat niet mag verbazen gezien regisseur Chad Stahelski enkele reshoots leidde), waarbij ieder heethoofd haar bloed willen zien vloeien. Bovenaan de lijst staat de machtige maniak Roman Sionis (alias Black Mask). Harley Quinn kan hem echter ompraten door haar hulp aan te bieden bij het stelen van een felbegeerde diamant. Op haar pad komen verschillende antiheldinnen: Huntress, een getroebleerde boogschutter met veel opgekropte woede, Black Canary, een zangeres met dodelijke stembanden, en Renee Montoya, een overijverige politieagent.

De formule om nobele onbekende indieregisseurs het roer te geven van een grote franchisefilm is schering en inslag geworden. In die wetenschap kwam DC terecht bij Cathy Yan, die zo de eerste Aziatische vrouw wordt in de regiestoel van een ‘superheldenfilm’. Naast enkele opmerkelijke sociaalkritische kortfilms heeft ze pas één langspeler op de teller: Dead Pigs, een episodische dramedy over het moderne China. Is het haar jeugdigheid, haar frisse blik of gewoon roekeloosheid die BIRDS OF PREY injecteert met een gezonde dosis vrouwelijke peper? Ze beseft dat Quinns waanzin mogelijkheden biedt tot mallote mijmeringen en extravagante outfits, zonder haar te seksualiseren zoals in Suicide Squad. Veeleer dan de stereotiepe 'straffe vrouw met ballen' is Quinn een larger than life-klankbord voor de emancipatie van de vrouw met een hoek af. Margot Robbie, ook producent, vertolkt haar met de nodige elektrische vonken, regelrechte fun en een verrassende hoeveelheid empathie. Ja, DC heeft nog steeds een probleem met het balanceren van de plot en de personages, maar jongleert hier wel geslaagd met het brede gamma aan emoties van Harley. Van oprecht medeleven naar arrogantie of hondsdolheid; zowel Robbie als het spektakel weten de verschuivingen goed te verteren.

Vreemdsoortig en toch heerlijk sappig is de volledig buitenproportionele vertolking van Ewan McGregor als Roman Sionis. Eendimensionaal, zeer zeker. Toch hangt McGregor een infuus aan zijn personage vol hilarisch venijn dat meer grapt dan dreigt. Het cartooneske overheerst niet alleen in hem, maar in de hele film. De keuze om stripachtige tekst op het scherm te plaatsen, ligt volledig in die lijn. De inval van Harley Quinn op het politiebureau met geweren vol confetti is de perfecte samenvatting van de funhouse-toon. Het heeft iets van een excessieve aflevering van Looney Tunes, maar dan met schaamteloos geweld à la Tarantino.

Subtiliteit is uiteraard uit den boze. De obligate vertraagde popsong voorafgaand aan de climax (in dit geval 'Hit Me With Your Best Shot' in een versie van Adona) is een van de vele muzikale open deuren die Cathy Yan en haar team intrappen. Yan en haar bazen borduren zo wanhopig voort op het succes van genregenoten Guardians of the Galaxy en Deadpool, die vlijtig gebruikmaakten van (pop)muziek. Het kopieergedrag is ook zichtbaar in de choreo’s van The Raid en John Wick.

BIRDS OF PREY is geen pionier en maakt zelfs weinig progressie. Bij meerdere kijkbeurten zal de film zonder twijfel nog meer gebreken prijsgeven. Toch is deze viering van een atypisch zusterschap een geslaagde zet van Margot Robbie en Cathy Yan. Ondanks de platgetreden paden in het genre is deze semisequel een frenetiek feestje met furieuze femmes. Met die rechtzetting, die bewijst dat een vrouwelijk ensemble het grote blockbusterscherm met verve kan inpalmen, emancipeert DC zijn heldinnenuniversum, al dan niet uit eigenbelang.

Vertoningen: cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door SVEN HOLLEBEKE

Birds of Prey