Black Mass

Johnny Depp is ijzingwekkend briljant in de biografische gangsterfilm BLACK MASS. De getransformeerde acteur zet de beruchte Ierse maffiabaas James 'Whitey' Bulger – die in de jaren 70 en 80 met zijn Winter Hill Gang heerste over South Boston – overtuigend neer als een even gevaarlijke als charismatische sociopaat. Eén blik, gebaar of stemverheffing volstaat om spanning of dreiging te creëren. Dat het extremisme van de geweldexplosies toch nog verrast, is de verdienste van filmregisseur Scott Cooper (Crazy Heart, Out of the Furnace) die niet kiest voor een actiefilm, maar voor een shakespeareaanse tragedie. Er wordt dan ook minder gefocust op misdaad (afpersing, drugs, moord) dan op het samenspel van de katholieke gangsterbaas, zijn broer en senator Billy en zijn FBI-vriend John Connolly.

Wat de briljante strateeg Whitey de license to kill oplevert die het trio zuur zal opbreken. “Ik wou geen film maken over criminelen die toevallig ook mensen zijn, maar over mensen die toevallig ook criminelen zijn”, aldus Cooper. “Daarom moest ik Whitey Bulger vermenselijken. Het was te gemakkelijk om hem te romantiseren als een mythische gangsterfiguur. Maar het was belangrijk om zoveel mogelijk donkere kanten van hem te tonen.” Daarbij kiest hij niet voor verheerlijking, maar ook niet voor veroordeling. Hij vraagt de kijkers, die hij plaatst in een wereld van geweld en verraad, te oordelen over deze larger-than-life-figuren. Cooper verdoezelt niets: “Ik wou nooit vergeten dat er veel slachtoffers vallen. Daarom maak ik het geweld niet aantrekkelijk, ik wil Whitey tonen als de sociopaat die hij was.”

William Friedkin is alvast een fan: “BLACK MASS is een grootse film én grote cinema, wat zelden samenvalt. Het had een actiefilm kunnen zijn, maar het is een karakterstudie geworden van mysterieuze, complexe figuren. Het gaat over goed en kwaad en hoe beide in elk van ons op verschillende wijzen bestaan.” Het is ook een drama over schijn, perceptie en illusie. Whitey vertelt zijn zoon die zich liet vatten bij een vechtpartij “if no one sees it, it didn’t happen” en hij gedraagt zich alsof zijn misdaden onzichtbaar waren en dus onbestraft zouden blijven. De informant die vasthoudt aan “I'm not a rat” is een pathologische leugenaar die tragisch genoeg zijn eigen mythe ging geloven.

Black Mass

25/11/2015
2015