Black Mirror Seizoen 5

De donkere scifi-serie BLACK MIRROR wil in haar drie nieuwe afleveringen af van futuristische doembeelden door dichter bij het heden te blijven, maar showrunner Charlie Brooker slaagt er niet altijd even goed in om die boodschap over te brengen.

Anders dan gewoonlijk bestaat het nieuwe seizoen van BLACK MIRROR uit drie in plaats van zes afleveringen. Al zorgt dat niet voor meer eenheid.

In de eerste episode ‘Striking Vipers’ leren we Danny en Karl kennen. Het duo is bevriend sinds hun schooljaren en doet niets liever dan samen het videospel Striking Vipers spelen, een vechtspel dat je het best kan vergelijken met Tekken. Enkele jaren later zien we dat Danny gelukkig getrouwd is, een mooi huis en kinderen heeft en dat de vrienden wat uit elkaar zijn gegroeid. Tot Karl op een verjaardagsfeestje verschijnt en de twee hun band opnieuw op de rails zetten door Striking Vipers, ondertussen een virtual reality-spel. Door samen in de huid van de personages te kruipen, ontdekken ze dat ze zich aangetrokken voelen tot elkaars personages en nemen ze beiden een sprong in het onbekende.

Wanneer Danny en Karl zichzelf verliezen in het videospel baden de shots in een warm, gelig licht. Volgen we hen in hun dagelijks leven, dan is de cinematografie eerder grijs. Het is duidelijk dat de twee hun escapades als een vlucht uit een kleurloze routine beschouwen: Danny uit zijn huwelijk, Karl uit zijn leven als muziekproducent. In een tijd waarin de monogame heteroseksuele relatie in twijfel wordt getrokken, met veelbesproken nieuwe relatievormen als polyamorie, opent 'Striking Vipers' een interessant discours. In hoeverre ga je vreemd als de seksuele ervaring digitaal is? Hoe ver ga je om je partner zijn of haar plezier te gunnen? Voor vele dromers misschien een ontnuchterend topic, maar het einde van deze aflevering kan je zelfs voorzichtig romantisch noemen.

In ‘Rachel, Jack and Ashley, Too’ speelt zangeres Miley Cyrus een grote rol als Ashley O, een populair popprinsesje dat een AI-versie van zichzelf op de markt brengt. De introverte tiener Rachel is een grote fan van Ashley O en vraagt het AI-poppetje voor haar verjaardag. De twee sluiten vriendschap, maar al snel beseft Rachel dat Ashley O niet de sprankelende persoonlijkheid is die ze leek te zijn. Ashley O blijkt ook maar een doodgewoon meisje te zijn, door de muziekwereld in een rolletje gedwongen. Je zou een link kunnen leggen met de #FreeBritney-beweging, die er kwam nadat geruchten de ronde deden dat Britney Spears te hard gecontroleerd werd door haar achterban.

De aflevering lijkt eerst een kritiek op AI en robots, maar onderzoekt snel andere pistes: worden vrouwelijke popsterren makkelijker in een keurslijf gedwongen dan mannelijke? Is het slim om jonge meisjes te confronteren met perfect uitziende popidolen? Helaas lukt het de schrijvers van BLACK MIRROR nooit om tot een constructief geheel te komen. Buiten de sterke acteerprestatie van Cyrus blijft het eigenlijk vooral een rommeltje dat popmuziek gericht op jonge meisjes wederom te streng bekritiseert. Leuk detail: de muziek die Ashley O écht wil uitbrengen bestaat uit nummers van de rockband Nine Inch Nails die herwerkt zijn voor de aflevering.

In de derde aflevering van het vijfde seizoen vertolkt Brits acteur Andrew Scott een gefrustreerde rideshare-chauffeur die om mysterieuze redenen in de buurt van het grote socialmediabedrijf Smithereen blijft rondrijden in de hoop op een dag een (belangrijke) medewerker op te pikken.

‘Smithereens’ is een episode die voor de verandering niet wil waarschuwen voor een onheilspellende dystopische toekomst, maar focust op het heden: ons overmatige smartphone- en socialmediagebruik is immers minstens even gevaarlijk. BLACK MIRROR probeert de moraal van het verhaal aan het einde van de aflevering wat te hard door de keel van de kijker te rammen en komt met zijn anticlimax nogal belerend over. Leuk is dan weer wel dat deze aflevering spannend blijft zonder al te veel special effects, dure sets of complexe mise-en-scène. Het blijven 70 minuten lang twee mannen in een auto die onderhandelen met elkaar, met de politie en met de grote chef van het socialmediabedrijf, die verrassend genoeg helemaal niet past in het stereotiepe beeld van een CEO.

Ook al is de rode lijn in dit seizoen veel minder duidelijk dan in zijn vorige seizoenen en is het niet altijd even duidelijk wat de schrijvers willen vertellen, toch blijft de fatalistische serie intrigeren. Al is het maar omdat we acht jaar na de eerste episode meer en meer in een BLACK MIRROR-aflevering lijken te leven.

Themastukken en meer besprekingen van films en series op dvd, VoD en blu-ray, vind je in de rubriek 'Huisbios' in het tijdschrift Filmmagie.

Geschreven door ELINE VAN HOOYDONCK

Black Mirror Seizoen 5