The Bleeder

Best opmerkelijk, hoe boksfilms eigenlijk twee genres zijn. Er is de schaamteloze verering van de heldhaftige vechtmachines (liefst met peperkoeken hartje) à la Rocky en er zijn de realistische portretten van doorgaans complexe persoonlijkheden die zich letterlijk en figuurlijk staande trachten te houden in de wereld van een competitie die onder haar brutaliteit onmiskenbaar ‘a noble sport’ is.

THE BLEEDER (Amerikaanse titel Chuck) bakt het nogal bruin in die tweede categorie. Chuck Wepner was een man die zich met plezier tot moes liet slaan om vrouwen te versieren. Liever een goede show tegen een sterkere tegenstander afleveren dan verdwijnen in de anonimiteit. Winnen deed hij nauwelijks en zijn beroemdste wapenfeit was dat hij 15 rondes overeind bleef tegen Mohammed Ali nadat hij de ster der sterren uitgedaagd had voor de wereldtitel. Meer nog dan door die bedenkelijke prestatie werd Wepner uiteindelijk een blijvende voetnoot in de boksgeschiedenis omdat hij de inspiratiebron was voor de eerste Rocky; uiteraard met die kleine nuance dat Rocky uiteindelijk wereldkampioen wordt en daarmee de verpersoonlijking was van de American Dream, iets wat bezwaarlijk van Wepner gezegd kan worden. Dat antiheldgehalte wordt in Philippe Falardeaus (Monsieur Lazhar, The Good Lie) film dik in de verf gezet. Na zijn strijd tegen Ali volgt nog een aanzienlijk stuk speeltijd waarin Wepners scheiding en een volgende verloren strijd – die tegen alcohol – in detail aan de toeschouwer uit de doeken gedaan worden. Kortom, we zitten eerder in de slipstream van Raging Bull en The Fighter dan in het straatje van Creed of Southpaw. Maar ook al mist Falardeau de epische kracht van Scorsese en is hoofdacteur Liev Schreiber geen Christian Bale, THE BLEEDER blijft een sterk staaltje karaktercinema. De persoonlijke toets die de regisseur in zijn film legt is een broos, maar doorleefd evenwicht tussen het grotesk zielige en het oermenselijk kwetsbare van zijn protagonist. De opbouw mag dan klassiek zijn, de doorleefde acteerprestaties (Naomi Watts is sterk en Elisabeth Moss schittert als Wepners vrouw), bedwelmend rauwe fotografie en doelgerichte regie maken THE BLEEDER een erg genietbare inkijk in het bijwijlen gênante leven van een showman die van verliezen een levenswerk maakte.

De vertoningen van THE BLEEDER vind je terug op cinenews.be.

Deze recensie verscheen reeds in ons tijdschrift Filmmagie mei/juni.

Geschreven door MIK TORFS

The Bleeder

06/06/2017
Regisseur: 
Productiejaar: 
2016
Distributeur: 
Kinepolis Film Distribution

Media: