Blended

Adam Sandler en Drew Barrymore waren voor het eerst samen te zien in The Wedding Singer, zes jaar later mochten ze het overdoen in 50 First Dates en nu, nog eens tien jaar later, doen ze dat nogmaals voor de romantische komedie BLENDED. Beide acteurs hebben in die veertien jaar niet stilgezeten, ze hebben er elk een waslijstje films op zitten. Nu ze meer ervaring hebben (lees: ouder geworden zijn), kunnen ze geen jonge geliefden meer spelen. In BLENDED is Barrymore Lauren Reynolds, een gescheiden vrouw met twee zoontjes en is Sandler Jim Friedman, een weduwnaar met drie dochters. Lauren is te moederlijk en te voorzichtig om haar jongens te laten ravotten terwijl Jim net niet genoeg affiniteit met vrouwelijkheid heeft om zijn dochters bij te staan in het vrouw worden.

De twee leren elkaar leren kennen tijdens een blind date in een Hootersrestaurant; ze lijken uit heel verschillende werelden te komen; het is alles behalve liefde op het eerste gezicht. Door een toevallige samenloop van omstandigheden reizen Jim en Lauren samen naar Afrika met een groep nieuw samengestelde gezinnen die dichter bij elkaar willen komen, willen blenden, zeg maar. Wanneer Lauren en Jim zien dat hun kinderen baat hebben bij een nieuwe vader- of moederfiguur, besluiten ze de geschillen bij te leggen. Door te centreren rond nieuw samengestelde gezinnen poogt BLENDED een weg naar algemene acceptatie van het fenomeen te plaveien. De kinderen leiden onder de familiekwesties, de een is in ontkenning over de dood van haar moeder, een ander is agressief tegenover elke man die zijn moeder durft benaderen. Het hart van de twee alleenstaande ouders zit wel altijd op de juiste plaats; ook wanneer de ouders gescheiden zijn, moeten de kinderen op de eerste plaats komen.

Sandler en Barrymore hebben door hun gezamenlijke acteerervaring een bijna mechanische aantrekkingskracht. Hun scènes worden verstoord door onder andere gewezen American Footballer Terry Crews die te pas en te onpas liedjes zingt over de gebeurtenissen in de film of door Kevin Nealon en Jessica Lowe, een oversekst koppel dat eveneeens bij de groep nieuw samengestelde gezinnen hoort. Ook andere grote namen passeren de revue, zoals de basketballer op rust Shaquille O’Neal en Joel McHale, die door zijn rollen in de series Community en The Soup nog uitslutiend als een sarcastische klootzak kan worden gecast. Het allegaartje aan Hollywoodnamen en flauwe grappen over apen die muziek spelen en trappen in de ballen geven BLENDED alle ingrediënten van een zoveelste komedie zonder veel originaliteit. De bedoeling is goed, de taboes rond het nieuw samengestelde gezin worden geslecht (al wordt er met geen woord gerept over interraciale relaties), maar het uiteindelijke resultaat is rommelig. De film smeekt om een lach die meestal uitblijft.

Geschreven door WOUTER SPILLEBEEN

Blended

11/06/2014