Blood Ties

Na zijn mega-hit Les petits mouchoirs kon acteur-regisseur Guillaume Canet voluit gaan voor een persoonlijk project. Dat werd misdaaddrama BLOOD TIES, een Amerikaanse remake van Jacques Maillots polar Les liens du sang (2008) waarin hij een hoofdrol speelde.

Naar eigen zeggen omdat hij naar houvast zocht bij zijn Amerikaanse debuut en omdat hij zich aangesproken voelde door “het tragische gevoel, de complexiteit van de personages en de dilemma's waarmee ze worstelen.” Canet vroeg regisseur James Little Odessa Gray om van de Franse personages New Yorkers te maken en besloot alles te verhuizen van de jaren 80 naar de jaren 70. “Omdat de muziek toen beter was”, aldus Canet, en ook wel omdat hij fan is van de seventies films van Jerry Schatzberg, John Cassavetes en Sidney Lumet. Dat resulteert in een wat vieze, korrelige look en een puike soundtrack.

Het verhaal blijft dat van broers die niet met maar ook niet zonder elkaar kunnen leven. De broers zijn twee tegenpolen die elkaar beïnvloeden; politieagent Frank probeert zijn pas uit de gevangenis vrijgelaten broer Chris op het goede pad te houden, maar dreigt zelf meegesleurd te worden in een spiraal van leugens en geweld. “Een film van Nicole Garcia opgenomen in de decors van The Godfather”, oordeelden Canets landgenoten in Cannes. En dat is wat onrechtvaardig, want BLOOD TIES is geen vervelende of oerernstige film.

Terwijl sterren zoals Clive Owen, Billy Crudup, Marion Cotillard en…  Matthias Schoenaerts meer dan behoorlijk hun streng trekken. Alleen zijn de personages, de situaties en de intrige ultra-bekend en is Canet vergeten er een nieuwe draai aan te geven. Daardoor is geweld alleen maar bloederig, leveren Italiaanse roots niet meer op dan folklore, blijft de relatie tussen de actie en de tijdgeest onduidelijk en wordt de New Yorkse setting nooit meer dan een decor. Gelukkig zijn de personages, hun relaties en onderlinge communicatie wel complex, waardoor BLOOD TIES prima werkt als kamerspel.

“Mijn personage pusht zijn broer om verder te gaan”, vertelde Owen in Cannes. “Die broer heeft geen keuze, ze zijn echt wel met elkaar verbonden. Het is ingewikkeld – mensen zitten gevangen in een situatie – en daarom ook interessant om te onderzoeken. De notie dat je niet kan ontsnappen aan wat in je bloed zit is voor iedereen waar.”

Blood Ties

30/10/2013
2013