Blue

Na het overdonderende succes van 'March of the Penguins' (Luc Jacquet, 2005), een National Geographic-productie, kon The Walt Disney Company met haar sterke oog voor business niet achter blijven. In een ver verleden (1948-1960) maakte het al de informatieve natuurserie 'True-Life Adventures', maar met de lancering van Disneynature werd hun natuuravontuur nieuw leven ingeblazen. Vijftien documentaires (met klinkende namen als 'Bears', 'Oceans', 'Earth' en ... 'March of the Penguins 2') later: BLUE.

Nieuwsberichten vliegen ons om de oren, maar van de plastic soep is geen spikkel te zien in deze helderblauwe zeedocumentaire op kindermaat. Een jonge tuimelaar, voor de gelegenheid Blue gedoopt, is onze gids, zo zegt de voice-over van Ketnetwrapster Charlotte Leysen. Jammer genoeg raken we die gids, en daarmee ook de centrale verhaallijn, snel kwijt. De documentaire vertakt zich in enkele willekeurige leermomenten: van het koraalrif, over de blauwe vinvis, tot de tijgerhaai en veel ander watergedierte. Het is typisch voor een natuurdocumentaire dat de dieren zich tot elkaar verhouden in een dramatisch dankbaar verhaal, niet zelden door een straffe vertelling en een vlotte hocuspocus met montage. Het is zo typisch omdat het werkt. Jammer genoeg slaagt monteur Martin Elsbury (die eerder aan BBC’s onderwaterklassieker The Blue Planet werkte) niet in het opzet de onderlinge afhankelijkheid van de ecosystemen over te brengen, daarvoor begint en eindigt ieder onderdeel te abrupt. Ook de tekst in voice-over maakt de spanningsbogen niet rond, een kwestie van zowel timing als inhoud. Want momenten van spanning zijn er wel degelijk voorzien, met wilde actiescènes, suspense en achtervolging. Coregisseur Keith Scholey gaf zelf aan “cinematografische technieken uit de fictiefilm” te hebben gebruikt. Een jonge dolfijn verliest zijn moeder en komt bijna zonder lucht te zitten, een bultruggenjong wordt bijna opgepeuzeld door orka’s. De natuur kan wreed zijn, maar wordt dat hier eigenlijk nooit. Want er zijn kinderen bij. De dreigingen worden begeleid – of zeg maar overstemd – door heftige, dramatische muziek.

Dat de ploeg achter BLUE adembenemend materiaal heeft verzameld staat buiten kijf. Reusachtige bultruggen ploffen neer in het water, dolfijnen cirkelen in groten getale om elkaar heen in een azuurblauwe vlakte. De schoonheid van de oceaan in de kijker zetten is op zich een verdienste, maar de film wil ons ook laten meeleven met de fauna en waarschuwen voor de fragiliteit van dit leven. Hoewel Disneynature goede bedoelingen heeft (een klein deel van de opbrengst gaat naar Tara Expeditions voor natuurbehoud), komt de vermanende boodschap over het belang van de oceaan over als een obligaat nummertje door een gebrek aan context, laat staan een concrete probleemstelling. Dezelfde oppervlakkige tekst wordt niet enkel tweemaal bijna letterlijk herhaald, hij is ook niet ingewerkt in het verhaal. De weinig creatieve vorm en het soms losgeslagen vertelritme maken het heel erg duidelijk: zonder visie verliezen zelfs de meest spectaculaire beelden hun impact.

Kijk hier voor de vertoningen van BLUE. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in uw bus met een abonnement

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS

Blue

02/05/2018
Productiejaar: 
2018
Distributeur: 
The Walt Disney Company

Media: