Blue Jasmine

Jasmine vertoont dwangmatig gedrag. Ze praat aan één stuk door, of er nu iemand luistert of niet. Bij stress duikt ze in de wodka en bij het minste lichamelijke ongemak grijpt ze naar de pillen. Bovendien is ze depressief en geruïneerd na het financiële en andere gesjoemel van haar man zaliger.

Als hoopje miserie staat ze op een blauwe maandag op de stoep bij haar zus in het kleurrijke San Francisco. Een groter contrast met haar natuurlijke biotoop, de peperdure boetieks van Fifth Avenue in New York, is nauwelijks denkbaar. Met Jasmine, heerlijk vertolkt door de Australische Cate Blanchett (The Curious Case of Benjamin Button, Babel, The Lord of the Rings-trilogie onder meer), tekent Woody Allen voor een van zijn mooiste personages. Vol tegenstrijdigheden, maar o zo menselijk. Vastbesloten om haar leven opnieuw op de rails te zetten, maar tegelijk haar eigen grootste vijand.

Door haar jetsetmaniertjes botst ze met de working class-filosofie van haar zus, ook weer heerlijk vertolkt door de Engelse Sally Hawkins (Made in Dagenham, Happy-Go-Lucky). Rond de gespannen verhouding tussen beiden weeft Allen een intrige met tragikomische verwikkelingen en wisselende lotsbestemmingen. Ondanks de prettig (en occasioneel onprettig) gestoorde personages en de luchtige toon bespeelt meesterpsycholoog Allen opnieuw een paar van zijn favoriete thema’s, zoals de verraderlijkheid van amoureuze gevoelens, de tegenstelling tussen schijn en werkelijkheid en de onbewuste strategieën die mensen hanteren om zichzelf te bedriegen.

De film wordt uitstekend gediend door een reeks succulente vertolkingen, tot in de kleinste bijrollen toe. DOP Javier Aguirresarobe, terug van weggeweest na Vicky Cristina Barcelona, overgiet de film met warme, zonnige kleuren. De camera zit de personages dicht op de huid, waardoor je des te intenser met hen gaat meeleven. Op de soundtrack klinkt old school jazz van onder anderen King Oliver, Louis Armstrong en Sidney Bechet.

Het moge duidelijk zijn dat Woody Allen met BLUE JASMINE geen revolutionair nieuwe wegen inslaat. Maar door het achterwege blijven van een aantal hebbelijkheden is de prent voor Allenhaters een van zijn meest toegankelijke in jaren. En voor de fans van intelligente, grappige en relevante ensemblefilms is het simpelweg een Woody Allen op topniveau.

Blue Jasmine

07/08/2013
2013