Bohemian Rhapsody

Ongrijpbaar, theatraal en enigmatisch. Het zijn slechts enkele woorden die de essentie van popgod Freddie Mercury proberen te vatten. Hij was de koning van de glamrock, een charismatische diva die kitsch tot kunst wist te verheffen. Zijn levensverhaal zou een fantastische film moeten opleveren, een waanzinnig relaas van de man wiens talent merkwaardiger was dan zijn gigantische overbeet. Helaas is BOHEMIAN RHAPSODY niet die film.

De productie van BOHEMIAN RHAPSODY was bijna net zo chaotisch als het leven van Mercury zelf. In 2010 doken de eerste berichten op dat Borat-acteur Sacha Baron Cohen zijn snor zou verlenen aan de popgod, maar de overblijvende leden van Queen zagen liever een gepolijst portret van hun frontman en het project belandde in de vriezer. Pas zeven jaar later zou het weer ontdooien met X-Men-regisseur Bryan Singer aan het roer en Rami Malek als Mercury. Maar het drama bleef: Singer kreeg de bons, Eddie The Eagle-regisseur Dexter Fletcher nam de film over en de eerste trailer werd onthaald met aantijgingen van straightwashing. Toen de storm ging liggen, bleef slechts één vraag over: was het dit allemaal waard? Niet echt.

Queen was een band die er alles aan deed om buiten de krijtlijntjes van de rockmuziek te kleuren. Halfweg BOHEMIAN RHAPSODY proclameren ze zelfs dat ze “niet meedoen aan formules” wanneer ze bakkeleien over het uitbrengen van het titelnummer van de film. Desondanks vinkt Bryan Singer alle tropen van de biopic af en maakt hij een argeloze verfilming van Queens Wikipediapagina. Voor valse noten is amper plaats en het echte leven moet meermaals plaats ruimen voor de niet altijd even feitelijke invulling van scenaristen Anthony McCarten en Peter Morgan. Freddie Mercury stond bekend als een notoir podiumverslinder, maar van die vurigheid blijft amper een steekvlam over.

Er zijn heus wel wat rocksterren van wie het leven een saaie biopic zou opleveren, maar Freddie Mercury is niet zo’n rockster. Queens onsterfelijke catalogus en Maleks uitstekende vertolking maken van BOHEMIAN RHAPSODY een vermakelijke wegkijker, maar als doorvoeld portret van een muzikaal genie bijt de film genadeloos in het zand.

Vertoningen: Cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door TOM ROUVROIS

Bohemian Rhapsody