The Book Thief

Het verfilmen van een (populair) boek is altijd precair. Hoe zet je ruim 500 bladzijden om in zo’n twee uur beeld? En met een bestseller die in meer dan 40 talen vertaald is, loop je ook de kans dat de lezers met de klassieke kreet aankomen dat “het boek toch beter” is. In zowel roman als film komt de 12-jarige Liesel (Sophie Nélisse uit Monsieur Lazhar) terecht bij een pleeggezin, Hans en Rosa Hubermann. Via haar ogen krijgen we een inkijk in het leven in Duitsland tijdens WOII.

De Australische auteur Markus Zusak heeft zich laten inspireren door de verhalen van zijn moeder, die als klein meisje in Duitsland de oorlog heeft meegemaakt. Zo zagen de kinderen van het dorp eens een lange stoet gevangenen (Joden) door de straten strompelen. Een jongen wilde wat brood geven aan een oude man, maar een soldaat zag het en gaf de jongen en de oude man een stevige aframmeling. Die mengeling van gruwel en menselijkheid wilde Zusak in zijn boek, en die vinden we ook terug in de film. En dat is een verdienste.

Bij een dergelijke boekverfilming moeten er wel grote stukken worden weggelaten. De keuzes die scenarist Michael Petroni heeft gemaakt, zijn (bijna overal) aanvaardbaar. Ook is hij (bijna) nooit in de val van de sentimentaliteit gelopen – let bijvoorbeeld op de scène waarin vader Hans hoort dat hij voor het leger wordt opgeroepen. Jammer is dan wel dat de muziek van John Williams (componist van onder meer Star Wars en Lincoln) het geheel af en toe wat al te zoetig maakt, en dat de beelden wat al te ‘af’ zijn – het stadje waar Liesel terechtkomt deed ons even aan de tekeningen van Anton Pieck denken.

Helemaal jammer vonden we dat het Duits van de priester in het begin van de film niet door alle acteurs is volgehouden – dat er Engels gesproken zou worden wisten we al: de Dood, die ook in de film als verteller optreedt (hoewel dat daar veel minder goed werkt als in de roman) had ons al in het Engels toegesproken. THE BOOK THIEF van Brian Percival maakt nu gebruik van een internationale cast, die allemaal Engels spreken met een ander accent. Ook het gebruik van een woord Duits hier en daar werkt wel in de roman, maar wordt ronduit belachelijk in de film: “Nein, I’m fine!”, zegt Liesel ergens. Maar zet u over die mankementen heen, in de film zitten er nog heel wat mooie momenten.

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

The Book Thief

26/03/2014