Boyhood

Verhalen over opgroeien zijn er in de cinema wel meer. Het unieke aan BOYHOOD is dat de film over een periode van twaalf jaar is opgenomen, zodat je de personages ouder ziet worden. Het is een vertelling zonder nadrukkelijke plot, over een jongen uit een middenklassemilieu in de Amerikaanse staat Texas, zijn zusje en zijn gescheiden ouders. De taferelen worden zonder overgang aan elkaar geplakt, waarbij een andere haarlengte en de plotselinge groeispurt van de jonge acteurs aangeven dat er weer een jaar voorbij is.

Het verstrijken van de tijd wordt vooral aangegeven via veranderende technologie (videogameconsoles, computers, mobiele telefoons), al spelen in de achtergrond ook politieke gebeurtenissen (9/11, de oorlog in Irak, de Amerikaanse presidentsverkiezingen) en maatschappelijke fenomenen (de Harry Potterrage) een rol. Het geeft BOYHOOD een gelaagdheid en diepgang die normaal alleen voor romans (of televisieseries) zijn weggelegd en zorgt voor een bijzondere identificatie. Bovendien krijgt het geheel zo de allure van een zedenschets. Op de soundtrack klinken telkens pop- en rocksongs die relevant zijn voor het bewuste tijdvak.

Scenarist-regisseur Richard Linklater (van de trilogie Before Sunrise, Before Sunset, Before Midnight) dwingt bewondering af met zijn visie en durf. Sinds zijn debuut Slacker (1991) doet hij eigenlijk nog altijd hetzelfde, namelijk een handvol personages volgen zonder veel stilistische franjes, maar met des te meer aandacht voor karaktertekening en natuurlijke dialogen. Het levert een superieure soap op over liefde, relaties, ouder worden, een bestemming vinden in je leven, vrijheid versus conformisme. Maar er zijn ook minpunten.

Door het concept van ‘een lach en een traan’ zakt de dramatische intensiteit soms gevaarlijk laag en bepaalde acteurs leggen niet al te veel diepgang in hun personages. Zo lijkt Ethan Hawke op elk moment in lachen te gaan uitbarsten, terwijl het personage van de alcoholische stiefvader op de rand van het karikaturale balanceert. Vooral de natuurlijke vertolkingen van de kinderen en jongvolwassenen houden je bij de les.

BOYHOOD is een ongewone en onderhoudende kijkervaring. Nadat je de bioscoop hebt verlaten, blijven de personages van deze warmbloedige film je nog dagenlang gezelschap houden.

Boyhood

16/07/2014