Brabançonne

“Een musical over de clash tussen een Vlaamse en een Waalse muziekharmonie”, zo verklapte Vincent Bal ons vorig jaar tijdens een gesprek over mogelijke toekomstplannen. De op professioneel vlak naar Nederland uitgeweken filmmaker werkte tijdens Nono, het Zigzag Kind (2012) al aan die filmplannen en kijk, anderhalf jaar later is BRABANÇONNE er. In een bijster origineel format, een Belgische musical zie je tenslotte niet elke dag.

Een typisch Vlaams dorpje barst uit haar dagelijkse routine wanneer het plaatselijke harmonieorkest Sint-Cecilia naar de Europese finale mag. Echter: trompettist Willy blies (letterlijk) zijn laatste adem uit in een fenomenale solo én Sint-Cecilia moet het opnemen tegen hun Waalse concurrent, En Avant. Zonder solist geen kans op een overwinning, zo stelt Elke, dochter van de dirigent en toekomstige schoondochter van de harmonie-sponsor. En dus weet ze Hugues, de exotische solist en meestertrompettist van En Avant te overtuigen om Willy’s plaats in te nemen. Naarmate de dag van de finale nadert, wordt de rivaliteit tussen de harmonieën alsmaar groter, terwijl Hugues en Elke - niet geheel onvoorspelbaar – naar elkaar toe groeien.

BRABANÇONNE baadt in een kleurrijk optimisme; zelfs tijdens  sterfscènes is er geen plaats voor drama. Liefde, maar ook familie, avontuur en een nostalgische touch waren in Minoes, Nono en Man van Staal (1999) al present. Bal daagt zichzelf met elke film opnieuw uit. Was dat in zijn (erg gesmaakte) kortfilm The Bloody Olive (1996) nog door de film noir, dan is het in Man Van Staal via het superheldengenre en in BRABANÇONNE door de muziek. Bij elke gemoedswisseling of plotwending hoort een (mild ironische) flard uit een of ander overbekend inlands liedje.

Wat bij momenten ietwat stuntelig verloopt (vooral de eerste keer dat Louis Neefs’ ‘Oh oh, ik heb zorgen’ wordt aangeheven). Maar de stereotiepen over onze twee gemeenschappen, niet alleen herkenbaar, ook geargumenteerd, én het warme optimisme van Bal maken van BRABANÇONNE een sfeervolle, romantische film (met een duidelijk Romeo and Juliet-insteek die Hugues tot op Elkes balkon brengt). Inlandse en eigen grenzen verkennen, dat is wat Bal met BRABANÇONNE doet.

Geschreven door SARAH SKORIC

Brabançonne

10/12/2014