Brawl in Cell Block 99

Binnenkort komt de politiefilm ‘Dragged Across Concrete’ van S. Craig Zahler bij ons in de zalen. Een klinkende titel. Gaat zijn liefde voor gewelddadige beelden nog verder crescendo? Het hier niet in de bioscoop verschenen BRAWL IN CELL BLOCK 99 was alvast geen goedkoop uitziende exploitatiefilm, maar een krachtig en harmonieus geheel met een ijzersterke Vince Vaughn.

Er zitten zestien grote aders in de hals volgens regisseur, scenarist en componist S. Craig Zahler, en hij ziet ze graag doorgesneden. In zijn langspeeldebuut Bone Tomahawk (2015) ging dat met een primitief werktuig van een geheimzinnige witgekalkte wilde, in BRAWL IN CELL BLOCK 99 doet Vince Vaughn het met de blote handen. Niet omdat hij geen middelen in de gevangeniscel zou kunnen vinden. Het gaat gewoonweg zo nog bloederiger. Hoofdpersonage Bradley Thomas komt niet uit een goedkope slasherfilm, maar is een man met principes die als een pechvogel telkens het verkeerde brik met magere melk uit de winkelrekken neemt en altijd naast de volle grijpt. Na een verkeerd gelopen drugsdeal plant hij zijn zeven jaar gevangenisstraf netjes uit te zitten. Tot zijn zwangere vrouw wordt ontvoerd en er hem geen andere keuze rest dan te doen wat haar ontvoerders eisen: een gevangene in Cell Block 99 uitschakelen.

Zahler houdt van een lange crescendo met fortissimo possibile op het eind. Bradley Thomas daalt de trappen af naar de gevangeniskelder en de grijsblauwe tinten van het scherm vloeien over in roodbruin. Als het bloed niet in je ogen prikt, dan is het wel het langzame lijden van de rechtschapen man die je maag doet omdraaien. Die combinatie maakt BRAWL IN CELL BLOCK 99 krachtig en volwassener dan zijn Tarantino-achtige westerndebuut uit 2015. In deze exploitatiefilm geen plaats voor af en toe een mooi beeld van de prairie, de camera richt zich op Vince Vaughn en volgt hem op de voet. Je volgt de acteur die sinds True Detective (seizoen 2, 2015) en Hacksaw Ridge (2016) de romantische komedies de rug heeft toegekeerd.

Eigenlijk heeft Vaughn in BRAWL IN CELL BLOCK 99 de tattoo op zijn kale achterhoofd niet eens nodig om er bad-ass uit te zien. Hij weet je te doen inleven in de innerlijke pijn van een personage dat zonet kil en beheerst iemand een open armbreuk heeft gedraaid. En dat allemaal zonder de kijker voortdurend te waarschuwen. De weinige score die je hoort is soulmuziek die Zahler samen met Jeff Herriott componeerde. De filmmaker had duidelijk een goed beeld van wat hij wilde. Samen met een groot deel van het team waarmee hij Bone Tomahawk inblikte, weet hij een harmonieus geheel te creëren.

BRAWL IN CELL BLOCK 99 is te zien bij Telenet Play More.

Meer dvd-, bluray- en VoD-besprekingen en -themastukken in print.

Geschreven door SILKE ROCHTUS