Brecht Evens over Marona

Gefascineerd door zijn weelderige tekeningen vroeg Roemeens cineast Anca Damian aan de Belgische illustrator Brecht Evens (stripboeken 'Panter' en 'Ergens waar je niet wil zijn') om leven te blazen in haar MARONA. Voor zijn personages putte hij uit een breed palet van stijlen, waarmee ze perfect passen in de eclectische, zwierige tekenfilm.

In MARONA volgen we de levensloop van de snoezige straathond Marona. Terwijl ze met verschillende baasjes avonturen beleeft, krijgt de kijker een expressionistische kijk op de wereld door haar ogen. De animatiefilm oogst lof over de hele wereld. Hij won de prijs voor de Beste Animatiefilm in Zuid-Korea, werd genomineerd voor de European Film Awards en mocht zowel het JEF festival als het Anima festival openen.

De film is duidelijk een succes. Wat maakt MARONA zo geliefd, denk je?
BRECHT EVENS Als cartoonist weet ik niet precies hoe de filmfestivalmarkt in elkaar zit, maar MARONA heeft ongetwijfeld het publiek op dezelfde manier geraakt als dat het mij heeft geraakt. De combinatie van mijn personages met de wilde stijl van Sarah Mazetti en Gina Thortensen gaf MARONA een uniek karakter dat voorheen ongezien was en volgens mij velen kan bekoren.

Wat overtuigde je om mee te werken aan de film?
B. EVENS De samenwerking met Anca Damian maakte de stap in de wereld van de animatiefilm zeer laagdrempelig. Het verhaal zelf deed er in het begin niet zo toe. Ik wou vooral van haar leren hoe het proces van een animatiefilm in zijn werk gaat. Indien Anca een ander verhaal had voorgesteld, had ik ook sowieso toegezegd. Wat mij heel hard aantrekt tot Anca is haar flexibiliteit en tolerantie voor stijlbreuken. Haar attitude, die bijna punk uitstraalt, heeft me over de streep getrokken. Ze laat de artiesten met wie ze samenwerkt heel hard hun ding doen, waardoor ik op voorhand wist dat ik met mijn stijl de film mocht beïnvloeden.

Sommigen vergelijken MARONA met Une vie d’un chat (2010) van Jean-Loup Felicioli waarin een kat avonturen beleeft in Parijs. Begrijp je die vergelijking?
B. EVENS Hoewel Anca geen bepaalde 'couleur locale' wilde laten domineren, is er ongetwijfeld wel wat Parijs in de film gesijpeld aangezien we daar beiden wonen. Verder begrijp ik dat mensen een Europees gevoel krijgen bij de film. Het grootste deel van de film is dan ook vormgegeven door artiesten van over heel Europa.

JEF vertoont Marona als een kinderfilm. Ben je met die doelgroep in het achterhoofd aan de slag gegaan?
B. EVENS Omdat sommige personages uit mijn boeken door hun texturen en motieven moeilijk te animeren zijn, was mijn enige zorg dat mogelijk te maken. Voor de rest heb ik mij niet laten beperken, zeker niet door een of andere doelgroep. De film werkt zeker ook voor volwassenen. Zo kampt de moeder van het personage Istvan met dementie, wat ik heb afgebeeld door haar handen en gezicht zeer breekbaar te ontwerpen. Op een gegeven moment krijgt de dementie de bovenhand en loopt de situatie met Marona uit de hand. Dat zijn elementen die de film toch subtiel angstaanjagend maken en MARONA ook binnen de volwassen context doen vallen.

Had je dan geen schrik dat die donkere kant, die we ook in je boeken terugvinden, te zwaar zou zijn voor kinderen?
B. EVENS Je mag kinderen niet onderschatten. Zolang er geen te expliciete seksscènes of lange intellectuele monologen aan bod komen, denk ik dat kinderen echt wel wat kunnen happen.

In welke delen van de film kunnen we de hand van Brecht Evens spotten?
B. EVENS Buiten het ontwerp van de personages heb ik mij weinig gemoeid met de vormgeving van de film. Ik was, om het met een lelijk woord te zeggen, een soort influencer. Met de stijl van de hoofdpersonages probeerde ik de attitude van MARONA wat te sturen, maar ik heb mij grotendeels afzijdig gehouden van de achtergronden en figuranten van Mazetti en Thortenson. Hun werk sluit wel aan bij de waanzin in mijn tekeningen, al vind ik de kleuren en vormen van hun illustraties nog wilder. Die woestheid vind je bijvoorbeeld terug in de scène waarin Marona de stad binnenwandelt. Het duo benadrukt er de chaos van de stad door de personages als kindertekeningen af te beelden.

Omdat een functie als art director niet haalbaar was naast mijn dagelijkse werk als cartoonist, heb ik die aanbieding van Anca geweigerd. Ik fungeerde in het verloop van de film eerder als een soort raadgever en brainstormer voor haar. Om de zoveel tijd ging ik met Anca dan op een terras zitten met een koffie en de laptop en becommentarieerden we het proces.

Anders dan in jouw boeken moeten de personages bewegen over het doek. Werkte je mee aan de animatie van hun bewegingen?
B. EVENS Ja, dat was deel van de vormgeving rond de personages. Die bewegingen zaten natuurlijk al deels vervat in hun design. De stevige bouwvakker Istvan heeft bijvoorbeeld ook fijne gezichtsuitdrukkingen. Hij moest dus fors maar met zachtheid door de film bewegen. Manole moest dan weer volledig kunnen transformeren.

Ook over de beweging van de kleuren werd grondig nagedacht. Zo kleurden we Marona zwart-wit zodat zij het kleurenpalet van de film niet zou beïnvloeden. Daardoor konden de kleuren rond haar dansen, evolueren en reageren.

Voelde de stap van de stripboeken naar de animatiefilm als een soort bevrijding van je dagelijkse werk als cartoonist?
B. EVENS Enerzijds voelde ik mij minder vrij omdat ik rekening moest houden met de verschillende elementen van een animatiefilm, terwijl ik mezelf voor mijn boeken geen beperkingen opleg. Anderzijds speelde ik nieuwe grafische spelletjes en leerde ik omgaan met beweging en geluid, wat ik zeker als bevrijdend ervoer.

Wat is het verschil tussen illustreren voor je boeken en illustreren voor een film?
B. EVENS Allereerst dat ik bij het proces van de film werd betrokken als werknemer. Ik stond er maar in voor een deel van het werk, terwijl ik bij mijn boeken alles zelf illustreer van a tot z. Een algemener verschil is dat in een animatiefilm 20.000 illustraties achter elkaar geplaatst zijn, waardoor je een heel ander ritme krijgt dan in een boek, waar je geen 20.000 pagina’s kan insteken. In een animatiefilm kan je je focussen op een detail, wat niet economisch is in een strip. Rekening houden met ritme en snelheid begint mij meer en meer te interesseren. Het heeft mij geprikkeld om in de toekomst aan mijn eigen animatiefilm te werken. Er zit al iets in de lift, maar daar kan ik nog niets over kwijt. MARONA is in ieder geval een goede leerschool geweest.

Heb je ondertussen nog meegewerkt aan andere films?
B. EVENS Jazeker, rond deze tijd komt de kortfilm Genius Loci van Adrien Merigeau uit die ik van illustraties heb voorzien. Een project waaraan ik ben beginnen te werken vóór MARONA. Eén waar we dus lang en hard aan hebben gewerkt, wat het tot een pareltje heeft gemaakt.

Beeld boven: Brecht Evens door Thomas Vanhaute

Vertoningen: cinenews.be

Interview Anca Damian: Filmmagie 703, te bestellen via mail