Bridge of Spies

Een scenario van de Coens, regie van Steven Spielberg en een onderwerp dat zich tijdens de Koude Oorlog situeert: klinkt niet slecht. Is het ook niet. Maar ik mis spieren en vlees rond het skelet.

Deze op historische feiten gebaseerde spionagethriller opent anno 1957 in Brooklyn, NY. In bijzonder bevallig uitgelichte settings (de fotografie van Kaminski baadt voortdurend in een soms irreëel tegenlicht) volgt de camera de gedragingen van een schilder. Hij wordt achtervolgd en blijkt een Russische spion te zijn. De FBI neemt hem in hechtenis en om alles volgens de regels te laten verlopen heeft de spion Rudolf Abel recht op een ‘eerlijk’ proces.

Het advocatenbureau van Donovan wordt aangeschreven om de verdediging op zich te nemen. Tom Hanks speelt (nogmaals) de Elckerlyc: de brave, gewone burger die in een buitengewone situatie verzeild raakt. Want Donovan neemt zijn job au sérieux. En dat wordt hem (voorspelbaar) niet in dank afgenomen door de publieke opinie. Maar als een Amerikaanse vliegenier gevangen wordt genomen door de USSR en de DDR een Amerikaanse student heeft opgesloten, trekt Donovan naar Berlijn om met de verschillende autoriteiten tot een vergelijk te komen. Jawel, Tom Hanks: held tegen wil en dank!

Het verhaal kabbelt rustig voort en Spielberg regisseert onderhoudend maar zonder echte verrassingen. BRIDGE OF SPIES lijkt een andere, meer boeiende weg in te slaan wanneer de plot naar het Berlijn van 1961 wordt verplaatst. Spielberg reconstrueert het optrekken van de Muur en filmt de pogingen van Oost-Berlijners om de DDR te ontvluchten. De Koude-Oorlogssfeer wordt in dit hoofdstuk feilloos opgeroepen. Temeer daar iedereen los van elkaar lijkt te handelen. De USSR beweert niets te maken te hebben met het naoorlogse Oost-Berlijn. In het Westen opereren CIA en FBI los van elkaar. Het hoofdstuk in Berlijn is voortreffelijk. Maar ook de aanzet in Brooklyn (met spaarzame dialogen) is uitstekende cinema. De neiging om van dit Koude-Oorlogsverhaal een feelgood-drama te maken is echter een brug te ver.

BRIDGE OF SPIES is oerdegelijke, traditioneel opgebouwde en klassiek geregisseerde Hollywoodcinema. En daar is niets mis mee. Het gemoraliseer en Hanks neiging tot ethisch onderricht staan de dramatische intensiteit weliswaar in de weg. Maar volgens de Amerikaanse critici is deze laatste Spielbergproductie een triomf van fijnzinnigheid en cinematografisch vernuft. Kleuren en smaken, nietwaar?

Bridge of Spies

02/12/2015
2015