The Brothers Grimsby

De Franse regisseur Louis Leterrier heeft zich met de twee eerste Transporter-films (met Jason Statham in de hoofdrol) in het verleden al uitgebreid kunnen uitleven in het gestileerde actiegenre, waarin wilde autoachtervolgingen, strakke gevechtschoreografieën en schietpartijen elkaar in ijltempo afwisselen. In GRIMSBY gooit hij dolkomische ingrediënten mee in de mix. Die zijn in dit geval afkomstig van een scenario van Sacha Baron Cohen, die na typetjeshits als Borat (2006), Brüno (2009) en The Dictator (2012) zichzelf keer op keer opnieuw lijkt uit te vinden.

Hier kruipt Cohen in de huid van lompe voetbalhooligan Nobby Butcher: inwoner van een achtergesteld Brits vissersdorp, vader van een tiental (!) kinderen en partner van de voluptueuze Dawn (Rebel Wilson). Toch ontbreekt er nog iets in zijn schijnbaar 'perfecte' leventje. Zijn jongere broer Sebastian is bijna dertig jaar geleden geadopteerd door een andere familie, en sindsdien heeft hij geen contact meer met hem gehad. Maar Sebastian is ondertussen een Britse geheim (MI6-)agent geworden, die druk bezig is om de wereld te redden. Plannen die Nobby onbewust en bewust met een aaneenschakeling van gestuntel en boertigheid in het honderd doet lopen wanneer hij zijn broer eindelijk tegen het lijf loopt.

Situatiegrappen, leedvermaak en spionageactie vormen de peilers waarop deze door schunnige Baron Cohen-humor aangedreven bioscoopfilm rust. Toch werken veel grappen in de film niet even doeltreffend als bij de vorige Cohen-films. Het Nobby-personage voelt veel te geforceerd aan, alsof de filmmakers er absoluut in wilden slagen om het typetje te doen werken. Daardoor mist GRIMSBY de sprankel, het fake documentairestijltje en de spitsvondigheid van Borat. Er zitten heel wat platvloerse en groteske grappen in de film, maar ze verhullen nauwelijks maatschappijkritiek zoals bij eerdere Cohen-producties.

De gladgepolijste, flitsende actiebeelden botsen met de schunnige onderbroekenhumor die de kijker als halflauwe drab over zich heen krijgt. Het resultaat is een merkwaardige mix van genres die nauwelijks verrast of intrigeert, maar eerder irriteert. Al blijft er zeker nog voldoende materiaal over om bij te glimlachen, al was het maar uit plaatsvervangende schaamte. Enkel weggelegd voor fans van het eerste uur.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

The Brothers Grimsby

13/04/2016