The Butler

Slavernij en racisme, een hot item in Hollywood dezer dagen. Zelfs Tarantino vermomde zijn babbelkous-westernpastiche Django Unchained als een commentaar op de slavernij in de States. Vanuit die optiek was het verhaal van Eugene Allen, een zwarte butler die maar liefst onder acht presidenten diende, het ideale kader om iets te vertellen over Amerika’s officiële én officieuze relatie tot alles wat geen blanke huid heeft. Op papier zitten we dus dichter bij Forrest Gump dan bij Django en Hollywoods gecrispeerde omgang met politieke correctheid en verheerlijking van de Grote Prestaties van de Kleine Man kan het ergste doen vermoeden.

Lee Daniels' nieuwe film THE BUTLER had in zijn thuisland de nodige zinvolle én overbodige polemiek tot gevolg. Erg druk zal de filmregisseur zich daar niet om maken, want controverse is gratis publiciteit en onverwacht stond THE BUTLER enkele weken aan de top van de box office. Aan deze kant van de oceaan staan we iets nuchterder tegenover Amerikaanse hete hangijzers… De vergelijking met Forrest Gump en Daniels' neiging tot exuberance (Precious, The Paperboy) zijn slechte raadgevers, want de cineast houdt de teugels strak en beheerst in handen. Een slimme zet, want met een tsunami aan star power - Oprah Winfrey, Robin Williams, Mariah Carey, om er maar enkele namen te noemen - in zowel cameo's als sleutelrollen, kan de balans wel eens erg overslaan naar veel vertoon en weinig cinema.

Dat hebben Daniels en hoofdacteur Forest Whitaker goed begrepen; ruim twee uur lang leveren ze bedachtzaam drama af, geïnjecteerd met de nodige filmische flair waar nodig. De woorden ingetogen en historisch verhelderend in de mond nemen zou overdreven zijn, het blijft ten slotte een Hollywoodproduct waarbij het brede publiek zich moet kunnen en willen spiegelen aan de hoofdrolspeler, en de voorspelbare climax waarin de hysterie rond de verkiezing van Obama nog eens wordt overgedaan, is een brug te ver.

Toch is het grotendeels de film geworden die hij wil zijn, een gedreven verteld levensverhaal van een man die geen enkele rol speelde in de Amerikaanse geschiedenis, maar wiens verhaal intrigeert omdat hij een halve eeuw lang aan de zijde stond van de mensen die de loop van de geschiedenis en vooral van zijn ras hebben bepaald.

The Butler

11/09/2013
2013