Bye Bye Blondie

Met het lesbische liefdesverhaal BYE BYE BLONDIE laat Virginie Despentes na twaalf jaar stilte opnieuw van zich horen. In 2000 verhitte de controversiële schrijfster, cineaste en ex-prostituee wereldwijd de puriteinse gemoederen met haar cynische debuutfilm Baise-moi (in het Engels: Rape Me).

De extreem gewelddadige en (semi-)pornografische prent viel zelfs de twijfelachtige eer te beurt om als eerste film in meer dan twintig jaar uit de Franse bioscopen te worden verbannen. Geen wonder dus dat het heel wat voeten in de aarde heeft gehad om haar volgende langspeelfilm gefinancierd te krijgen. Toch zal BYE BYE BLONDIE zowel op inhoudelijk als visueel vlak nauwelijks een schokgolf veroorzaken. De enige stennis die Despentes verwerkt is de strijd die de adolescente hoofdpersonages tegen hun ouders en de rest van de wereld voeren. Ook de afwezigheid van expliciete seksscènes - liefdestaferelen tussen beide vrouwen zijn teder en subtiel in beeld gebracht - doen vermoeden dat de cineaste de controverse achter zich laat.

Voor het scenario van BYE BYE BLONDIE inspireerde Despentes zich opnieuw op een eigen roman. Bij gebrek aan een waardige mannelijke tegenspeler voor voormalig sekssymbool en omstreden actrice Béatrice Dalle vertaalde de heteroseksuele romance van het boek zich naar een lesbische liefdesrelatie. Centraal staan de rebelse pubers Gloria (Franse folkzangeres Soko) en Frances (nieuweling Clara Ponsot) die tijdens hun verblijf in een psychiatrische instelling een passionele romance beleven. Meer dan twee decennia later zoekt Frances, ondertussen een succesvolle tv–presentatrice, Gloria op. Ofschoon de liefde tijdens het weerzien opnieuw opflakkert, blijkt al gauw dat het contrast tussen hun beider leefwerelden zeer groot is geworden. Waar Frances zich als tv-vedette in Franse jetsetkringen onderdompelt, vertoeft Gloria liefst in artistieke punkrockkringen.

Hoewel de discrepantie tussen de levens vaak voor komische situaties zorgt, bedient Despentes zich iets te vlijtig van clichématige ensceneringen. Zowel de Parijse beau monde als de onbehouwen punkers komen karikaturaal over. Als romantische lesbische punkkomedie - zoals Virginie Despentes het naar eigen zeggen aspireert - weet BYE BYE BLONDIE ongetwijfeld te entertainen. Een virtuoos ensceneur is de Française met haar tweede film echter nog niet.

Geschreven door ELKE TILBORG

Bye Bye Blondie

28/03/2012