Byzantium

Bijna twintig jaar na de kaskraker Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles tracht de Ierse filmregisseur Neil In Dreams Jordan met BYZANTIUM het vampiergenre andermaal nieuw leven in te blazen. Het resultaat is een grimmig sprookje over twee vrouwelijke vampiers – moeder en dochter – die zich staande pogen te houden in een door mannen gedomineerde (vampieren)wereld.

Op de hielen gezeten door een bloedzuigend misogyn gezelschap dat hen het (eeuwige) leven wil afnemen, vluchten de vrouwen van stad naar stad. Na een eeuwenlange omzwerving vinden ze uiteindelijk onderdak in het pension Byzantium, in een vervallen badplaats aan de Engelse kust. Terwijl de vranke, wellustige Clara (Bondgirl Gemma Arterton) het huis omtovert tot een bordeel, dwaalt haar introverte, eenzame dochter Eleanor door de beduimelde straten, onderwijl haar levensverhaal neerpennend. Wanneer Eleanor verliefd wordt op de terminaal zieke Frank lijkt ze haar buitengewoon geheim eindelijk te kunnen delen.

Aan de hand van flashbacks wordt de kijker vervolgens deelgenoot van het bloederige en zich over een periode van ruim tweehonderd jaar gespreid verleden – van de napoleontische oorlogen tot vandaag. Van dan af meandert BYZANTIUM alle kanten uit. De film lijkt in eerste instantie op een sociaal drama, vloeit vervolgens over in een griezelfilm om dan te ontaarden in een ietwat melig liefdesverhaal. Bovendien vervliegt de beoogde mystiek door de talloze terugblikken en sfeerwisselingen, ondanks de fraaie en mysterieuze decors. Verfrissend of baanbrekend in zijn genre kan men BYZANTIUM bezwaarlijk noemen. Maar gewaagd is Jordans laatste worp, in vergelijking met de brave, immens populaire Twilight-cyclus, beslist wel. De naargeestige, grauwe sfeer en de bloed(watervallen) spatten van het scherm.

BYZANTIUM is – met dank aan DOP Sean Bobbitt (Shame, Hunger) – een lust voor het oog. Tegelijk is de fabelachtige blauwogige actrice Saoirse Ronan (The Lovely Bones) ideaal gecast als de terzelfdertijd breekbare en angstaanjagende vampier Eleanor, die eeuwig gevangen zit in het lijf van een zestienjarige. Het is jammer dat de film uiteindelijk verzandt in een eentonig, slechts momentaan spannende horrorfilm die maar weinig aan de ondertussen uitgemolken vampierenfranchise lijkt toe te voegen.

Geschreven door ELKE TILBORG

Byzantium

28/08/2013
Regisseur: 
Productiejaar: 
2012
Distributeur: 
Cinéart

Media: 

Trailer: 

2AVT9j6Jke8

onomatopee