The Cabin in the Woods

Vijf Amerikaanse studenten trekken er een weekeinde op uit in de vrije natuur. Ze stappen in hun kampeerauto en rijden naar het blokhutje van een familielid in een afgelegen oord. Maar met het houten huisje blijkt niet alles pluis en vooraleer ze er erg in hebben moeten de jonge snaken alles in de waagschaal werpen om hun vege lijf te redden.

Het scenario van THE CABIN IN THE WOODS lijkt eerst niet meer in huis te hebben dan de opgewarmde genreclichés die de titel in het vooruitzicht stelt. Tot je in de gaten krijgt dat er meer aan de hand is. De prent is in de eerste plaats een postmoderne horrorfilm in de stijl van de Evil Dead en Scream-reeksen. Met slimme dialogen, impliciete verwijzingen en vette knipogen laat hij zich vooral genieten als tweedegraads amusement.

Makers Joss Whedon (schepper van Buffy the Vampire Slayer en regisseur van de nieuwe hype The Avengers) en Drew Goddard (scenarist van Cloverfield en de televisiereeksen Lost en Alias) wilden naar eigen zeggen een ode brengen aan de klassieke horrorfilm. Daarmee gaan ze in tegen de trend van de zogenaamde ‘tortureporn’ van de jongste jaren, bijvoorbeeld Saw of Hostel. De nadruk ligt dus niet op lang uitgesponnen sadistische martelscènes, maar op ouderwets gegriezel en spelletjes met genreconventies. Zoals het in de Amerikaanse teenage horror hoort, wordt het na uiteenzetting van de spelregels een regelrechte afvallingskoers. Dat de personages meer typetjes zijn dan uitgewerkte mensen van vlees en bloed mag geen verrassing heten. Of wat dacht je van het domme blondje, de spierbundel, de gebrilde bolleboos, de clown, de maagd? En in het meest puriteinse van alle genres wekt het ook weinig verwondering dat het meest op seks beluste personage het eerst voor de bijl gaat.

Debuterend regisseur Drew Goddard houdt er flink de vaart in en geeft ook blijk van visuele flair. In de laatste rechte lijn wordt geheel onverwachts de doos van Pandora opengetrokken en alles grondig ondersteboven gehaald. Het is niet zeker of THE CABIN IN THE WOODS met zijn schrandere combinatie van primaire kicks en ironische doordenkers alle fans van het genre zal overtuigen. Feit is dat Goddard een hoogst genietbaar visitekaartje aflevert en de horrorfilm mogelijk uit een doodlopend straatje haalt.

The Cabin in the Woods

02/05/2012
2011